Själv lägger jag potatis att gro senast den 26:e februari - hittade det datumet i en bok för många år sedan.
Sedan fyller jag en mjölpåse, mjölet är borta, med jord (Jord/torv eller kossa i påse) och stoppar ner en potatis med groddar. Påsen sätter jag i en mjölkkartong och sedan får dessa kartonger stå ute i solen alternativt inne om det är för kallt.
När grodden, det gröna, kommit upp sätter jag påsen - man skär bort botten på mjölkkartongen och förpassar allt ner allt i en hink.
Denna hink bär man sedan ut och in allt efter väder och sedan kan man börja njuta av potatis tidigt, men man får bara ta de stora, de små sparas och när det sedan blir tillräckligt varmt ute pysslar man ner hela innehållet i landet och vill det sig väl får man lika bra skörd som jag fick förra året, tror att som mest vart det 50 potatisar per utsäde.
Att förgro potatis i påse är ett gammalt påfund - min mormor berättade för mig att på sina ställen kunde man i hennes barndom se dessa påsar sticka upp i jorden - hon växte upp i zon ett och där de slapp mellanlanda i spänner.
ingrid
|