Eftersom det var jag som lurade " dej in på Florumlänken får jag väl komma med lite argument
Skånka byggvaror : kolla växthusglasets tjocklek
I norr med mycket snö har de hänt att de helt rasat in - Då var det 2mm glas-det håller inte ..
Underhåll -inget växthus är underhålls fritt -algtillväxten i rännorna av aluminium tex håller en sysselsatt ett tag .
Inte heller bygger man det för sina barnbarn
Att trä inte håller är ju en myt -själv äger jag en 300 år gammal kyrkkammare obehandlad fur antar jag det är i den ..
Linolja med färgpigment rivet på gammalt sätt "flagar" inte -och måste inte "Målas om "-det är inte FÄRG .. på det viset ..
Efter 5 år rek att man stryker alla delar med en svamp o linolja för att fiffa upp färgen igen -det bleknar ..
Om tio kanke det behöver en svampstrykning med färg i oljan
Jag har själv inget Florum -Jag hade redan mitt takinrasade skånska bygg (Där nu vartenda glas är utbytt
-när Florum kom till - dessutom en byggare bob till make-och eget timmer
Däremot har jag ett orangeri i trä 38 kvm -helt o hållet målat med färgen från Florum , in o utvändigt -byggt 2002 -2003, och ett nyare träväxthus också hemmabygge
(Originalflorum ritades nämligen av en i shyssta lökar ,därför hade jag färgtillgång , numer har de nya ägare )
I orangeriet har jag 60 % luftfuktighet ofta mer , året runt .. inte en färgflaga har lossnat
DU ska välja det växthus DU vill ha
Tänk på
luftvolym
breda dörrar -går skottkärra in -rullator ?

ventilationsluckor
takvinkel -rasar ev snö av ?
Hur sätter man fast tunga amplar ?
Får du in två breda bänkar i bra arbetshöjd ?

Vinterträdgård
Sommar

Höst
Redigerat av kerstin z5-6: 08-03-2007, 12:18