Jag gillar hortogreen men jag håller med Thomas att det är extremt magstarkt att säga att Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' är härdig i zon 4 enligt vad man normalt menar med härdig. Menar man att en växt ska överleva mer än någon enstaka mild vinter i gynnsamt mikroklimat så är det kanske härdig, men ska den oskyddad leva år ut och år in så får man nog dra av 2-3 zoner.
Jag hade en planta som dog förra året, vårsolen och gnagare blev dess bane. Det finns folk som övervintrat M.grandiflora i zon 4, men då har de skyddat sina plantor rejält. Ärligt talat vet jag inte varifrån hortogreen fått sin härdighetsangivelse, kanske har de gått på temperatur och tänkt att -30C som edith bogue överlevt (i USA) motsvarar zon 4 hos oss. Hur de tänkt vet nog de bäst själv? Tråkigt nog tycker jag att missförstånden om växters härdighet är ganska utbredda inom trädgårdsnäringen, varför man som konsument måste ha koll på vad man köper. Jag är glad att hortogreen säljer Magnolia grandiflora, men jag vet att jag tar en kalkylerad risk när jag planterar ut sådana plantor i trädgården. Andra lär bli gruvligen besvikna.
CITAT
Att kalla Hortogreen för oseriöst i ett forum är väl i det fräckaste laget.Har du odlat denna magnolia själv och misslyckat?
Jag och många andra med mig har bara bra erfarenheter av denna plantskolan.Du fick redan liknande svar i ett annat forum.
Jag är osäker på om "okunniga" är bättre än "oseriösa"?