Om du har en gammal hederlig spis som håller på att ge upp och inte tänkte ändra annat så är det ju utrymmet som bestämmer en hel del också.
När jag köpte min spis så flyttade vi faktiskt köksskåpen 10 cm så att jag skulle få in en 60 cm bred spis. Varmluftsugnen fungerar bättre i en 60 cm än i en 50, har jag hört. Visserligen går tekniken framåt så den kanske fungerar utmärkt nu för tiden också i en 50 cm. Det är ju skillnad på tillverkare också...
Jag valde också häll i kombination med varmluftsugnen. Hällen ville jag ha för att den verkade lättare att hålla ren, snyggare osv. Det finns enkom tvättmedel som tar bort vidbrändheter effektivt. Om det kokar över så beror det ju på mängden om det sprider sig till de andra plattorna. Antingen tar man bort det genast med en våt trasa eller också gnuggar man senare, beroende på vad det är. Men det gäller ju också den gamla hederliga om kastrullen är för liten... Hällen gillar inte aluminiumbotten så mycket, men det går bort med tvättmedlet, om det skulle lämna märken efteråt. Man ska inte heller gnida kastruller mot hällen utan ställa dem där de ska stå. Den är något långsammare än svärmors gamla hederliga "Strömbergare", men betydligt snabbare än en vanlig ny spis av mindre vanligt märke.
Varmluftsugnen använder jag inte så mycket, men antingen kan man sänka värmen något när luften är på eller också blir det som är inne färdigt snabbare och man kan använda ungen som en vanlig ugn också. Den kanske gräddar lite bullarna ojämnare om du har in flera plåtar på en gång, så att du kanske måste svänga någon, med det kan ju en vanlig ugn göra också. Nä, jag skulle inte vilja ha en vanlig spis längre.
|