Hej igen EmmaPemma
Dels funderar vi på att ta en variant av Euro-serre Maxi Mur, då får man bygga upp en liten mur själv, i lecablock hade maken tänkt sig och sedan putsa det i någon färg, likaså om vi väljer Serralux så kan man göra det och då får man upp höjden i dörren även där, då köper man en annan dörr som är anpassad till den höjden som blir med mur. Classicum kommer att ha ett mässerbjudande i Älvsjö såg jag i Allt om trädgård idag, då ingår automatiska fönsteröppnare till alla fönster och automatisk bevattning (och en såbox med värme om kostnaden överstiger 25.000 kr), så det kan ju var värt att vänta med beställningen till mässan...
I mitt växthus har jag först och främst tänkt ha en mysig hörna med ett litet bord och en skön korgstol, där jag kan sitta i min ensamhet ( ev med ett glas rött) och bara lukta på mina växter. Växterna skall vara , detta är en önskelista nu: citrusträd, olivträd i krukor, vindruvor som klättrar upp mot taket, tomatplantor, kryddor i krukor, doftande blommor i krukor och PELARGONER.... jag har beställt 8 st nya sorter från en tjej som heter Görel, de kommer som rotade sticklingar i april....
Övrig odling har jag tänkt göra i pallkragar, och jag fick jättefina ideér när jag läste på forumet för pallkragar, där visar de bilder och de har gjort så himla snyggt, med grusade ytor runt och en liten sittplats, helt underbart. Jag har länge tänkt odla i pallkragar, men inte vetat vart jag ska ställa dem, har en golden retriver som älskar att kissa på mina blommor, häckar, smultron och annat som är planterat i rabatt....., men idag kom jag på att jag har en yta på en typ bakgård, där vi har en ovanjord pool och måste göra något åt området runt poolen, området är inhägnat med sådana höga staket, och där tänker jag grusa och ställa mina pallkragar, och dit kommer inte hunden utan hjälp..., ett problem återstår, som jag hoppas någon på forumet kan svara på , har ställt frågan på Pallkragar, staketen är fastsatta på järnvägsslipers, och jag misstänker att det finns risk för att gifter kan komma in i pallkrageodlingen, men samtidigt borde det inte göra det tycker jag eftersom pallkragen inte grävs ner utan blir ovan jord och det blir ju ett lager grus, markduk och sedan ny jord, vad tror du ?
|