Hej Kollba
Visst är det som sagt, önskelistan, jag skrev blir ju bara en önskelista, men första åren tänkte jag att citrusträd och olivträd är ju ganska små när man köper dem, och iof vet jag ju inte hur fort de växer..., kryddor i krukor, perlagoner i krukor, jag får väl komma på någon snygg steg-konstruktion, så jag kan ha de mindre krukorna på höjden, tomater brukar jag bara ha 1-2 plantor eftersom det bara är jag i familjen som gillar tomater, och då brukar jag odla i en hink, vindruveplantan hoppas jag heller inte är så stor i början. Sen växer ju allt detta , med lite kvinnlig list så kanske jag hamnar där Kerstin z5-6 är, jag måste helt enkelt ha fler växthus, eller större. När jag väl får mitt växthus någon gång, så blir det väl till att börja styka i listan, och allt behöver ju iof inte in i växthuset heller.
Ni har helt rätt i att mitt val 10-12 kvm förmodligen blir i minsta laget för att kombinera det hela, nu tror jag att det mest blir jag som kommer att sitta/ligga i växthuset bara för att må bra en stund, i min ensamhet, vilket inte kräver så skrymmande möbler, resten av familjen är tyvärr inga trädgårdsfreak, sen tänkte jag att om man ska sitta någon kväll och umgås så får jag väl flytta ut de större krukorna för att få plats (mmmm).
Jag har läst att man ska höja gränsen för att bygga utan bygglov upp till 15 kvm, är det någon som vet när den förändringen skulle genomföras, har för mig att det var till nästa år.
Vi har en gjuten platta där vi har tänkt ställa växthuset, den går att brädda lite, men det finns begränsningar och de styr vårt val av storlek också.
Snillan
|