Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nähe, det blir inga tulpaner!, Jädra djur!
          Aries
          Inlägg 08-03-2007, 17:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem nr: 5 519

I höstas planterade jag mina allra första vårlökar och tulpaner.
          Så idag regnade det hos oss så mycket av snön smälte bort. Därför gjorde jag en runda i trädgården och grävde lite i snön för att se om nåt kommit fram. Och visst fanns det små "knoppar" av både krokus och pärlhyacinter. bravo.gif
          Däremot var det hål i marken där jag grävt ner tulpanlökarna. crying.gif dunno.gif
          Har ju sett att rådjuren grävt lite i trädgården under vintern eller kan sorkarna ha ätit dessa?
          Himla trist är det i alla fall. Hoppas nån tulpan har klarat sig undan.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          titti49zon6
          Inlägg 09-03-2007, 14:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag vet hur du känner det om det är SORK som varit i farten nono.gif
          Planterade ca 600 lökar för två år sen och under viter/vår härjade sorkarna i rabatterna
          hål överallt och långa gångar i rabatterna mad.gif knappt något kom upp och svårt var det att få fast dom i fällorna
          Prövade med allsköns mums som dom åt upp men dom fastnade inte, nej dom är listiga rackare.
          Jag prövade tillochmed att sy in en bit morot i ett plastnät,lindade järntråd runt och satte fast en avklippt spik på fällan men
          när jag skulle vittja så hade dom rackarna ätit upp moroten och resten var kvar,fällan hade smällt igen och sorken fått sig en munsbit utan att fastna, dom är svårfångade -cry-.gif
          Nu blev jag till slut av med dom men bävar för våren då jag sett att det varit några sork eller möss o härjat under snön
          även om jag avskyr möss så hoppas jag att de är dessa som varit i farten eftersom dom inte äter lökar
          Har planterat flera hundra nya lökar och vill se dom blomma och inte bli sorkföda

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon