Åhhh..Det finns ju massor! Jag är på gång att skaffa bin i sommar så jag försöker samla på mig recept.
Bäst är honungen om den inte värms alltför mycket. Kalla yoghurtsåser med honung är supergott. Jag brukar göra en till lax med lime, skal av en saft av en halv, 2 dl grekisk eller turkisk yoghurt (eller vanlig som fått rinna av i ett kaffefilter), 1 msk honung, lite salt och vitpeppar. Klyftpotatis passar bra till. En annan på samma tema; Yoghurt, chilipulver eller chilipasta och honung. Den brukar jag göra till ungsrostade rotfrukter (t.ex. morötter, rotselleri och potatis). På slutet av ugnsrostningen lägger jag på grovt skivad chorizokorv.
Lyxkyckling; Skär upp en kycklingfilé så att du får en "flat skiva". Bred på honung, mald chipotle eller pasta (rökt chili) och salt. Rulla ihop och grilla i ugn. Skiva "rulltårtan" vid severingen. Också till detta tycker jag klyftpotatis passar bra. Och en mustig men neutral tomatsås.
Efter skidåkningen; Värm mjölk, smält choklad (70 %) i den, lite chilpulver och en tsk honung per kopp.
|