CITAT (Ingemar @ 20-10-2003, 19:01)
Eftersom det finns upplagt över 500 album och jag personligen endast behövt hjälpa ca 10 stycken som inte fått till det så tror jag inte det är speciellt krångligt. Ju mer info jag skriver desto svårare kommer det att verka och då låter många bli helt och hållet att ens försöka.
Följ bara de instruktioner som finns och kör du fast så skicka ett meddelande till mig så hjälper jag till. Eller så lägger jag upp ett till dig om du hellre vill det

Angående hur de ev instruktionerna ser ut när man väl registrerat sig för ett album känner jag inte till det... eftersom jag aldrig kommit så långt.
Som jag visst nämnde tidigare någonstans har jag över 5 års ganska intensiv surferfarenhet. Jag har "kvitterat" ut minst ett halvdussin olika hemsideutrymmen, satt upp och driver två mindre webbsajter och har på olika sätt och ställen skaffat mig minst 15 epostadresser. Men detta har aldrig skett genom någon så informationssnål sida som vad vissa av Odlas är.
Alltså vill jag inte alls hålla med om "ju mer info...desto svårare kommer det att verka och då låter många bli helt och hållet att ens försöka.".
Något som absolut avhåller åtminstone
mig från att "ens försöka" är att det inte på ett enkelt sätt går att få klarhet om det jag undrar över.
Givetvis skall inte de uppgifter man avkrävs på t.ex. en registeringssida totalt drunkna i långa haranger med teknisk information som mycket få ens undrar över och/eller kanske inte kan ta till sig, men det ska finnas möjlighet att snabbt och lätt få kompletterande information
om man undrar.
Denna möjlighet brukar ges genom t.ex. ett litet klickbart

eller en "Mer info"-länk intill det som kan verka det minsta oklart. Och gärna med en liten "popup" om man pekar på frågetecknet, som visar vad tecknet i sin tur är till för.
Det brukar också kunna finnas en kort notis vid fält t.ex. för "användarnamn" och "namn" om vilka uppgifter som kommer att visas öppet på webben. Ingen ska behöva riskera att oönskat få sitt verkliga namn (eller epostadressen) exponerat offentligt.
Att över 500 album lagts upp och endast ca 10 av deras skapare bett webmaster om hjälp tycker jag är en dålig mätare på hurpass tillräcklig informationen är. Kanske är det hundratals andra som avstått från att "ens försöka" pga av obefintlig eller mycket svårfunnen information.