För snart ett år sedan blev jag lycklig ägare till en ny spis. Tycke att jag varit noggrann i min research och tittat runt ordentligt innan jag valde en svart Husqvarna Regina med häll, två ugnar, den övre en snabbugn och den undre med varmluft, inbyggd termometer mm. Med ugnarna är jag nöjd, fast ibland tycker jag att den övre är för låg, man får ställa gallret på ugnsbotten. I varmluften gräddas inte båda plåtarna lika mycket, trots perforerade "proffsplåtar". Det kan jag leva med. Och varmluften torkar inte ut - jag bakar allt bröd själv och det blir toppen. Men hällen är jag besviken på. Plattorna är långsamma, och så fort pastavattnet kokat upp och man lägger i pastan orkar plattan inte hålla värmen. Har aldrig kokat över så mycket som nu, eftersom man får vänta en evighet tills vattnet kokar igen (gäller förstås inte bara pasta) så vänder man ryggen till och vips har det kokat över. När potatisen (eller riset, grytan.....) väl kokar och man sätter ner värmen så måste man ideligen kolla om det fortfarande kokar. Ibland gör den inte det, man skruvar upp värmen och vips har den kokat över. Mina gamla plattor kokade på ettan. Punkt slut. Har vänner med samma spis som upplever samma problem, vi undrar om det skall vara såhär eller om det är fel på våra spisar. Sedan är hällen "feldesignad" vad gäller plattor,vilket jag ju visste innan köpet, men alla hällar är likadana. En besvikelse är att den plattan som går att göra större inte blir en extra mellanstor platta. Det är den mellanstora som går att ha mindre. Jag vill gärna ha två mellanstora plattor. En annan miss är att den plattan som går att göra avlång sitter på fel ledd. Man kan inte ha en stor kastrull på plattan bredvid. Om den avlånga blev avlång på tvären (alltså diagonalt över spisen) istället uppstod inte det problemet. De där vitavarudesignarna - lagar de mat överhuvudtaget? Jag skall inte byta spis igen innan jag har råd med en induktionshäll - tyvärr tycker jag gas är obehagligt.
|