Jag driver själv ett litet projekt kring ett gravensteiner på A2 som jag helt på försök skulle göra så fruktbärande så snabbt som möjligt. Detta var ett tvåårigt träd som jag satte hösten 2002, rotbeskar, böjde grenar, gödslade och fick till en mycket bra form på redan första året. Året därpå var det massivt med blomknoppar och det borgade för en god skörd. Dessvärre var både våren 2004 och 2005 sen och det var väldigt ont om pollinerare vid tiden för blomning så det blev inte särskilt stor skörd. Däremot var den vegatativa (blad och grenar) och generativa (fruktved) tillväxten mycket bra balanserad och jag har mycket fruktved på den. Förra sommaren fick jag så mycket kart att jag var tvungen att gallra för att inte grenarna skulle knäckas.
Kontentan är att jag tycker du ställer frågan fel. Skillnaderna mellan sorterna är i mitt tycke marginell. Kraftigt växande sorter är inte liktydigt med snabb skörd. Snarare är det grundstam, beskärning och övrig skötsel som spelar större roll om ett äppelträd ger snabb skörd.
--------------------
|