CITAT (Cilla @ 21-10-2003, 14:40)
Men först blir det en ordlista. Jag är van vid vedspis, fotogen- och T-spritsspis och har t ex ingen aning om vad en induktionsspis är.
Och sedan undrar jag med en sån där häll utan plattor - är de sköra? Kan man sätta ned en stekpanna lite snett på dem? Om de går sönder, kan man byta ut endast ytskiktet elelr måste hela klabbet bytas ut?
Går det att använda sina gamla gjutjärnspannor på en sådan spis?
Induktion var något som vi fick läsa på fysiken i gymnasiet. Det är ett spänningsfält i luften runt en eletrisk spole. När fältet når en metalbit med rätt egenskaper sker det något. I en elmotor tex så sker det en rörelse. I en gryta så omvandlas strömmen till värme. (nej man kan inte ha vilka grytor som helst, men det
lär gå med de flesta gjutjärns-pannor o -grytor)
Hällspisar är ej sköra. Dom är ej svåra att göra rent och dom är snabb. Nu kommer säkert nån att säga: "min spis är svår att göra ren", men dagens hällar är lätta att göra rent. Jag har varit inblandad i ca 300 hällspisleveranser. Jag har ej hört talas om nån som gått sönder.
Problem med hällspisen är att hällen är helt plan och det är inte alltid grytorna.