CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2007, 17:20)

Lite funderingar från dammens botten om religion. Om man nu skall bli religiös, vad skall man välja?
Hm, det där var en mycket bra fråga. Jag misstänker dock att det mycket sällan handlar om den typen av val. Det är nog inte många som bara vaknar en dag o bestämmer sig för att bli religiös och sedan försöker välja en religion utifrån det.

Nu kanske nån tänker att MIN gud är den rätta men hur 17 vet ni det?
Jag kan ju bara svara för mig själv och jag vet inte om min tro är 'den rätta'. Jag tror inte det finns nån tro som är det, jag vet bara att den är rätt för mig. Och det räcker, den behöver ju inte vara rätt för någon annan. Verkligheten behöver ju inte se ut på bara ett sätt.

Det finns en del gemensamma nämnare för alla religioner och en av dessa är att inget går att bevisa.
Jo,det ligger onekligen lite i sakens natur, det

Man måste okritiskt acceptera det som står i respektive heliga skrift eller som uttalas av dom heliga män, sällan kvinnor, som VET hur det förhåller sig.
Mja, det måste man ju inte, tack o lov. Man kan göra det om man vill men det finns ju ingenting som säger att man inte kan vara kritisk mot sina egna präster, böcker, heliga män o kvinnor, gurus, etc. Tvärtom, det är ytterst viktigt att man är det (tycker jag).
Religioner som är emot människans fria vilja och egna tänkande ser jag som destruktiva.

Om man däremot går över till vad vetenskapen vet så blir det annat... Det är skillnaden mellan religion och vetenskap,den senare går att bevisa och alla resultat är samstämmiga.
Hm, ja, är det verkligen så? Jag tycker vetenskapsmännen kommer med olika bud titt som tätt... Ena dan ska man absolut inte ha katt när man har småbarn för då kommer barnen att bli så vansinnigt allergiska och ett par år senare så är det plötsligt precis tvärtom... Jag tror det är med vetenskapen som med allt annat i livet - kan vara bra att ta det hela med en liten nypa salt och aldrig glömma bort att tänka själv.
Nu tror väl nån snart att jag har nåt emot vetenskap

men så är inte fallet

Blubb, blubb på dig Rudan