|
niklaswik
04-03-2007, 16:14
Nämligen i en dokumentär om det sjuka sätt på vilket dom "väckelsekristna" i USA gör sina barn till skuldtyngda nervvrak som inte får se någon annan utväg än att sälla sig till dom jesusälskandes skara. Barn så små som 3-4 år (enligt min bedömning) får sitta och se en galen "tant" i 40-årsåldern skrika om att det är KRIG! Världen är i mycket dåligt skick och nu måste vi alla hjälpas åt att slåss mot ondskan i världen (Läs: Alla som inte tror som vi.) Till intervjuaren sa hon till och med att "muslimerna lär sina barn att kasta granater och skjuta med maskingevär i 5-10 års-åldern. Jag vill att våra barn också ska vara villiga att offra sina liv för sin tro." Såna människor som hon får för mig mer än gärna offra sina liv för sin tro. Men tvinga inte på barnen skiten.... Den dagen hon dör så kommer hon inte längre förstöra alla dessa barns liv, eller åtminstone deras barndom, så hon är faktiskt en av mycket mycket få människor som jag faktiskt bokstavligen önskar livet ur. Tack för ordet. Detta var bara en liten del av dom sjuka saker som förekommer inom den här sortens "människor" och som man fick se igår. Dom flesta av oss behöver inte gå längre än nån kilometer för att komma till en kyrka där liknande saker pågår... Och detta fullt lagligt. Du får tuta i din unge vad som helst och skrämma upp dom riktigt ordentligt, barnen var helt förstörda och tokgrinade för att dom var ledsna och skämdes eftersom dom fick höra att dom var svikare om dom tvivlade på gud/jesus/guds ord.... Jag blir så trött...
jag såg också den dokumentären igår och jag tycker att det är helt sjukt att de kan hålla på hur som helst... de drar ut barn på demonstrationer och liknande... skamligt av dem och jag förstår inte att de inte skäms!
jag blir så arg!
KarinWikman
04-03-2007, 16:47
Fruktansvärt! Jag kunde inte se hela programet då jag blev illamående av det. Hjärttvätt och hemsk psykisk misshandel, i Guds namn, det är vad det är.
Margaretha
05-03-2007, 16:33
CITAT (KarinWikman @ 04-03-2007, 16:47)  Fruktansvärt! Jag kunde inte se hela programet då jag blev illamående av det. Hjärttvätt och hemsk psykisk misshandel, i Guds namn, det är vad det är.  Träffade många kristna i kyrkan igår söndag och ALLA reagerade precis som du Karin och även jag. Det här var förfärligt. Visserligen känner jag inte till alla Sveriges kyrkor, men särskilt många som beter sig så här mot barnen tror jag inte att man kan hitta, Niklas. Visst vill man som kristen förälder ge sina barn det bästa man har, men det här är något annat.
Såg inte heller hela dokumentären. Men läste en bok precis, sann historia. "Sekten" av Phol nånting (har lämnat tillbaka boken till biblan, mins inte förnamnet på författaren). Den handlar om en familj som hamnar i en sekt här i sverige, visseligen är kretsen liten men ändå. "Ljusets" någonting kallade de sig. Fruktansvärt!! Det finns runt 400 sammanslutningar som är så kallade sekter i sverige. runt 90 av dem är destruktiva. Så visst finns det barn som far illa även i sverige, "I Guds namn". Hjärntvätt och "Mind controll" är hemska saker.
De väckelsekristna i USA har ju naturligtvis också åsikter om t ex nyhetsrapportering. Och nu har man också startat sin alldeles egna variant av wikipedia . Den heter (naturligtvis) conservapedia!. I Guardian kan man läsa om bakgrunden och några exempel på skillnader. B l a: How they compare: DinosaursWikipedia, logo above "Vertebrate animals that dominated terrestrial ecosystems for over 160m years, first appearing approximately 230m years ago." Conservapedia "They are mentioned in numerous places throughout the Good Book. For example, the behemoth in Job and the leviathan in Isaiah are almost certainly references to dinosaurs." US Democratic partyWikipedia "The party advocates civil liberties, social freedoms, equal rights, equal opportunity, fiscal responsibility, and a free enterprise system tempered by government intervention." Conservapedia "The Democrat voting record reveals a true agenda of cowering to terrorism, treasonous anti-Americanism, and contempt for America's founding principles."
Margaretha
07-03-2007, 09:50
CITAT (Anma @ 05-03-2007, 18:20)  Såg inte heller hela dokumentären. Men läste en bok precis, sann historia. "Sekten" av Phol nånting (har lämnat tillbaka boken till biblan, mins inte förnamnet på författaren). Den handlar om en familj som hamnar i en sekt här i sverige, visseligen är kretsen liten men ändå. "Ljusets" någonting kallade de sig. Fruktansvärt!! Det finns runt 400 sammanslutningar som är så kallade sekter i sverige. runt 90 av dem är destruktiva. Så visst finns det barn som far illa även i sverige, "I Guds namn". Hjärntvätt och "Mind controll" är hemska saker. Sekter är en otäck historia och skulle väl i de flesta fall inte betecknas som kristna - inte av oss som kallar oss kristna i alla fall. Tyvärr är det mycket som görs "i Guds namn", som du skriver, som han absolut inte har ett dugg att göra med. Mycket sorgligt!
Gossen Ruda
07-03-2007, 10:16
Då uppkommer givetvis frågan: Om det görs i Guds namn men Han inte är med på det, varför gör Han inget åt saken?
Rapchic
07-03-2007, 10:20
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 10:16)  Då uppkommer givetvis frågan: Om det görs i Guds namn men Han inte är med på det, varför gör Han inget åt saken? pga av kärlek.... man ska ha ett val
Gossen Ruda
07-03-2007, 10:57
CITAT (Rapchic @ 07-03-2007, 10:20)  pga av kärlek.... man ska ha ett val Kallas det ett val när man tvingar små barn in i en sjuk världsuppfattning? Av kärlek?
kristerh
07-03-2007, 11:09
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 10:16)  Då uppkommer givetvis frågan: Om det görs i Guds namn men Han inte är med på det, varför gör Han inget åt saken? helt enkelt för att HAN inte finns  lite tråkigt att folk år 2006 fortfarande tror på sagor...
Lena i Torslanda
07-03-2007, 11:13
Tjaa - kanske inte konstigare än att tro på kvantfysik!
kristerh
07-03-2007, 11:18
såg oxså lite av programmet, det är beklagligt att man ska tvinga på andra sina tankar, Jag skulle vilja påstå att den kristna högern i USA skulle vara lika militant som tex talibanerna (om de får chansen) dessvärre har de ju nästlat sig så högt de kan komma via presidenten CITAT (Lena i Torslanda @ 07-03-2007, 11:13)  Tjaa - kanske inte konstigare än att tro på kvantfysik! och vad är det för något
Gossen Ruda
07-03-2007, 11:20
CITAT (Lena i Torslanda @ 07-03-2007, 11:13)  Tjaa - kanske inte konstigare än att tro på kvantfysik! Skillnaden är väl att kvantfysiken är till stor del baserat på och bekräftad av experiment även om mycket än så länge är baserat på teorier. Till skillnad från religioner där INGET kan eller är bevisat.
Rapchic
07-03-2007, 12:04
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 10:57)  Kallas det ett val när man tvingar små barn in i en sjuk världsuppfattning? Av kärlek? nä det är vad människorna gör inte gud. ehh jag har en känsla att jag inte kommer kunna förklara vad jag menar ba så du vet är dålig på att förklara många gånger
Idag på TV2 kl. 16.30 är det repris på programmet Existens (första visning var igår kväll) - med innehållet: "Varför skäms inte de kristna? Kommunisterna fick göra avbön och ta avstånd från historiska övergrepp och förtryck. Är det inte dags att de kristna ber om ursäkt för korståg, häxbränningar och tvångsdop?"
Har inte sett programmet och kommer inte att se det heller, råkade bara se reklam för det i tidningen och kom att tänka på den här tråden.
Rapchic
07-03-2007, 12:22
CITAT (Berith @ 07-03-2007, 12:16)  Idag på TV2 kl. 16.30 är det repris på programmet Existens (första visning var igår kväll) - med innehållet: "Varför skäms inte de kristna? Kommunisterna fick göra avbön och ta avstånd från historiska övergrepp och förtryck. Är det inte dags att de kristna ber om ursäkt för korståg, häxbränningar och tvångsdop?"
Har inte sett programmet och kommer inte att se det heller, råkade bara se reklam för det i tidningen och kom att tänka på den här tråden. å hoppas att tv funkar ikväll det vill jag se (fast det finns dom som skämms för de jag tex)
KarinWikman
07-03-2007, 13:20
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 10:16)  Då uppkommer givetvis frågan: Om det görs i Guds namn men Han inte är med på det, varför gör Han inget åt saken? Därför att Allfadern gett oss den egna viljan att bestämma över ont och gott. Skyll inte på Allfadern för det människor gör av ondska och okunskap.
Rapchic
07-03-2007, 13:21
CITAT (KarinWikman @ 07-03-2007, 13:20)  Därför att Allfadern gett oss den egna viljan att bestämma över ont och gott. Skyll inte på Allfadern för det människor gör av ondska och okunskap. å det var typ de ja mena men kunde inte förklara om vi inte skulle ha en vilja skulle vi ju inte va människor
Gossen Ruda
07-03-2007, 21:45
Hmm, min frågeställning tycks inte gå fram. Om den Allsmäktige fadern en gång har skapat allting måste han ju vara så mäktig att han kan rätta till ev felaktigheter. Men, knäppa människor kan göra vad som helst i Guds namn utan att han lyfter ett finger för att tillrättavisa. Att hävda att människorna har fått exklusiv rätt att göra vad dom vill är bara ett försök att förklara paradoxen. Svaret på frågeställningen är enkel, det finns ingen Gud av något slag som kristerh redan skrivit. Eller finns kanske på sätt och vis men då bara som en fantasifigur hos en del. Ett hjärnspöke.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 21:45)  Hmm, min frågeställning tycks inte gå fram. Om den Allsmäktige fadern en gång har skapat allting måste han ju vara så mäktig att han kan rätta till ev felaktigheter. Men, knäppa människor kan göra vad som helst i Guds namn utan att han lyfter ett finger för att tillrättavisa. Att hävda att människorna har fått exklusiv rätt att göra vad dom vill är bara ett försök att förklara paradoxen. Svaret på frågeställningen är enkel, det finns ingen Gud av något slag som kristerh redan skrivit. Eller finns kanske på sätt och vis men då bara som en fantasifigur hos en del. Ett hjärnspöke. Hörru, har du inte läst bibeln? Eva åt av det förbjudna äpplet, och därför blev vi människor som vi blev... Gud lessnade väl redan då och tyckte att vi är så otacksamma så att vi får klara oss bäst vi vill... Vilket vi inte gör, för vi är en bunt förtappade själar som inte vet vårt eget bästa...
Någon som vet om progr går i repris... tid och datum?
Gossen Ruda
07-03-2007, 22:10
CITAT (Anma @ 07-03-2007, 21:57)  Hörru, har du inte läst bibeln? Eva åt av det förbjudna äpplet, och därför blev vi människor som vi blev... Gud lessnade väl redan då och tyckte att vi är så otacksamma så att vi får klara oss bäst vi vill... Vilket vi inte gör, för vi är en bunt förtappade själar som inte vet vårt eget bästa...  Jaså, vad det därför. Jaja, låt oss köra hårt då. Varför bedja när porten ändå är stängd till Edens lustgård. Nej, jag har inte läst bibeln men har givetvis som dom flesta andra försvarslösa barn blivit matad med lämpliga stycken. Som allt sopades bort när jag började tänka. Fö, står det verkligen ett äpple? Var det inte bara den förbjudna frukten?
Rapchic
07-03-2007, 22:15
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 21:45)  Hmm, min frågeställning tycks inte gå fram. Om den Allsmäktige fadern en gång har skapat allting måste han ju vara så mäktig att han kan rätta till ev felaktigheter. Men, knäppa människor kan göra vad som helst i Guds namn utan att han lyfter ett finger för att tillrättavisa. Att hävda att människorna har fått exklusiv rätt att göra vad dom vill är bara ett försök att förklara paradoxen. Svaret på frågeställningen är enkel, det finns ingen Gud av något slag som kristerh redan skrivit. Eller finns kanske på sätt och vis men då bara som en fantasifigur hos en del. Ett hjärnspöke. detta är min förklaring (det betyder jag vill inte övertyga nån om min tro bara förklara vad jag tror + jag blir lite lessen när folk mer eller mindre kallar en idiot pga att man tror på en gud) (liknelse) om du älskar nån så vill du väl att den personen ska ha ett val tex att den personen ska kunna vara ihop med nån annan (alltså inte två sammtidigt) för att den personen du älskar ska vara lycklig det tror jag att gud vill me, + om vi inte skulle ha ett val skulle vi mer eller mindre vara robotar och man vill väl inte vara ihop (liknelse) me nån för att den personen är tvungen därför kan han inte göra nått
CITAT (KURT @ 07-03-2007, 08:40)  De väckelsekristna i USA har ju naturligtvis också åsikter om t ex nyhetsrapportering. Och nu har man också startat sin alldeles egna variant av wikipedia . Den heter (naturligtvis) conservapedia!. I Guardian kan man läsa om bakgrunden och några exempel på skillnader. B l a: How they compare: DinosaursWikipedia, logo above "Vertebrate animals that dominated terrestrial ecosystems for over 160m years, first appearing approximately 230m years ago." Conservapedia "They are mentioned in numerous places throughout the Good Book. For example, the behemoth in Job and the leviathan in Isaiah are almost certainly references to dinosaurs." US Democratic partyWikipedia "The party advocates civil liberties, social freedoms, equal rights, equal opportunity, fiscal responsibility, and a free enterprise system tempered by government intervention." Conservapedia "The Democrat voting record reveals a true agenda of cowering to terrorism, treasonous anti-Americanism, and contempt for America's founding principles." Det här måste ju vara ett skämt!!!!
Ruda m. fl som förlöjligar dem som tror på Gud och Jesus. Varför inte visa respekt mot dem som har annan åsikt?
Precis som de (vi) visar respekt mot er.
Mitt svar till ruda var inte menat som ett påhopp på någon som tror på gud, det var menat som ett skämt till Ruda. Hoppas att det uppfattas så.
Ingen ska behöva känna sig förlöjligad på grund av sin tro. Jag själv har en tro som många förlöjligar, men jag själv väljer då att låta bli att känna mig förlöjligad. För att jag varken kan eller vill "pracka på" min tro på någon annan. Det händer då och då att jag träffar på människor som tror ungefär lika, då kan jag ha ett givande och trevligt samtal.
Rapchic, bli inte ledsen, det finns allt för många människor här i världen för att man ska kunna värja sig mot att träffa på några som tycker att gudstro är löjligt... Det är bara att försöka acceptera att det är så.
För min del får människor ha vilken tro de vill så länge de inte skadar andra eller utövar hjärntvätt , vilket tyvärr sker allt för ofta. Det kan jag inte respektera, för övrigt respekterar jag andras tro.
Piccante
07-03-2007, 23:14
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 21:45)  Hmm, min frågeställning tycks inte gå fram. Om den Allsmäktige fadern en gång har skapat allting måste han ju vara så mäktig att han kan rätta till ev felaktigheter. Men, knäppa människor kan göra vad som helst i Guds namn utan att han lyfter ett finger för att tillrättavisa. Att hävda att människorna har fått exklusiv rätt att göra vad dom vill är bara ett försök att förklara paradoxen. Svaret på frågeställningen är enkel, det finns ingen Gud av något slag som kristerh redan skrivit. Eller finns kanske på sätt och vis men då bara som en fantasifigur hos en del. Ett hjärnspöke. Nu har du fuskat med din bibelläsning Ruda. Visst rättar han till felaktigheter i bland, hört talas om syndafloden? Sen är han lite selektiv och drabbar bara vissa länder och utvalda folk med 7 års olycka, svält och gräshoppor ibland.
KarinWikman
07-03-2007, 23:31
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 21:45)  Hmm, min frågeställning tycks inte gå fram. Om den Allsmäktige fadern en gång har skapat allting måste han ju vara så mäktig att han kan rätta till ev felaktigheter. Men, knäppa människor kan göra vad som helst i Guds namn utan att han lyfter ett finger för att tillrättavisa. Att hävda att människorna har fått exklusiv rätt att göra vad dom vill är bara ett försök att förklara paradoxen. Svaret på frågeställningen är enkel, det finns ingen Gud av något slag som kristerh redan skrivit. Eller finns kanske på sätt och vis men då bara som en fantasifigur hos en del. Ett hjärnspöke. Var och en blir salig på sin tro, det står det t.o.m. i Bibeln. Om du har den uppfattningen som du har, ja, då behöver du ju inte ens ställa de frågor du ställer.....du kan leva nöjd och glad över att inte tro på ett hjärnspöke eller en fantasifigur. Själv tror jag på en Gud som finns i allt levande, jag kallar honom Allfadern och likt de Nordamerikanska indianerna tro jag också på att ingen kan äga luft vatten och jord, det tillhör oss alla.....det är min tro och på den blir jag salig.  för ordet!
CITAT (KarinWikman @ 07-03-2007, 23:31)  Var och en blir salig på sin tro, det står det t.o.m. i Bibeln. Betoningen ska vara på ordet tro inte på ordet sin, som det så ofta felaktigt är. Sedan håller jag med Netha, visa respekt. Det är allt jag har att säga i den här tråden. Jag har haft tillräckligt med diskussioner i det här ämnet och fått försvara mig så jag vill inte göra det mer nu.
CITAT (Ralf @ 07-03-2007, 23:18)  Det här måste ju vara ett skämt!!!!  Det är nog inte ett skämt, men en kanske en tolkning av en verklighet som vi snart befinner oss i!
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 22:04)  Någon som vet om progr går i repris... tid och datum? Tredje visningen i morron 23.55. Sent, men det kanske går att se på nätet?
Gossen Ruda
08-03-2007, 07:55
Jag tycks bli missförstådd vad jag än skriver.  Jag betraktar inte religiösa personer som idioter eller på annat sätt dumma utan mer vilseförda. Vilseförda av andra människor eller böcker. Det låter ju bra med hela gudstron, man får reda på vad man skall göra och hur allt hänger ihop. Det är bara det att om man granskar det hela kritiskt är det inget som stämmer. Jag är inte nöjd med att få ett svar om inte svaret stämmer in i verkligheten.
har ni sett denna sidan... Religious freaksNyhetssida om religiösa fanatiker... JAg nämner den här inte för att hoppa på någon... Ciczi
Rapchic
08-03-2007, 09:41
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 07:55)  Jag tycks bli missförstådd vad jag än skriver.  Jag betraktar inte religiösa personer som idioter eller på annat sätt dumma utan mer vilseförda. Vilseförda av andra människor eller böcker. Det låter ju bra med hela gudstron, man får reda på vad man skall göra och hur allt hänger ihop. Det är bara det att om man granskar det hela kritiskt är det inget som stämmer. Jag är inte nöjd med att få ett svar om inte svaret stämmer in i verkligheten. vet inte om jag anses till dom vilseföra då med tanke på att när jag förklarar på hur min tro är påstår vissa att jag inte är kristen..... å vad var det jag skulle säga jo är inte det du tror på är inte det i böcker och vad människor säger jag bara tänkte (inte negativt jag är vääldigt intresserad av tex nya rön m.m)
zaaritha
09-03-2007, 23:45
Såg detta--det var upprörande. Svårt att koppla bort ur tankarna!
Margaretha
10-03-2007, 11:17
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 07:55)  Jag tycks bli missförstådd vad jag än skriver.  Jag betraktar inte religiösa personer som idioter eller på annat sätt dumma utan mer vilseförda. Vilseförda av andra människor eller böcker. Det låter ju bra med hela gudstron, man får reda på vad man skall göra och hur allt hänger ihop. Det är bara det att om man granskar det hela kritiskt är det inget som stämmer. Jag är inte nöjd med att få ett svar om inte svaret stämmer in i verkligheten. Jag har själv en kristen tro - men sekter och fanatism tror jag inte leder till något gott alls. Däremot har jag alltid upplevt de ateister jag mött som mycket öppna och intresserade människor. De har studerat Bibeln och de har studerat andra skrifter och utifrån detta och ärliga samtal fattat sin ståndpunkt. Även om jag är övertygad om att de har fel, så inger det respekt. Svårare är det att känna samma respekt för människor som utan att sätta sig in i vad kristendomen handlar om ändå har en färdig uppfattning och ofta en fördömande eller hånfull sådan. Det står faktiskt i Bibeln att "tron är en dårskap för den som inte tror". Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli. Jag kan inte tänka mig ett liv utan min tro på Gud. Det ger en dimension som jag inte vill vara utan. Och jag skulle önska att alla fick uppleva detta!
Maria_z5
11-03-2007, 22:42
Jag såg också dokumentären och jag tror att den kan göra vem som helst illamående. Alla har ett val att tro eller inte och att göra saker eller inte, det är upp till oss även om han ibland ger oss en knuff i den riktning han tycker att vi ska gå eller uppfyller och ibland inte. Visst finns det kristna fundamentalister överallt men bara för att man är kristen så betyder det inte att man är fundamentalist lika lite som att alla som tillber islam är det. Visa oss lite respekt för vi är inte vilseförda utan har gjort ett val utifrån vår övertygelse, ingen av oss kommer nämligen att säga/skriva nedlåtande saker och vara respektlös mot dig för att du inte ser samma saker som vi. /Maria
Airamya
12-03-2007, 08:48
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 07:55)  Jag tycks bli missförstådd vad jag än skriver.  Jag betraktar inte religiösa personer som idioter eller på annat sätt dumma utan mer vilseförda. Vilseförda av andra människor eller böcker. Det låter ju bra med hela gudstron, man får reda på vad man skall göra och hur allt hänger ihop. Det är bara det att om man granskar det hela kritiskt är det inget som stämmer. Jag är inte nöjd med att få ett svar om inte svaret stämmer in i verkligheten. Och andra kan se dig som vilseförd, Ruda. Vilseförd av den tro vi kallar vetenskapen  Det är ju så det är när man funnit en ståndpunkt som man är övertygad om att den är sann. Du har hittat din, jag har hittat min, liksom så många andra här och är man helt övertygad om något så ser man lätt oliktänkande som vilseförda på ett eller annat sätt. Men vad som är 'den absoluta sanningen' tror jag inte vi någonsin kommer att få veta. Det är kanske lika bra det, jag vet inte. Men dina tankar och argument är viktiga, liksom mina o alla andras. Fanatism är alltid farligt dock, i alla former och det är oerhört tragiskt när barn blir lidande av det. Och tyvärr alldeles för vanligt  Jag vet inte vad det är jag vill säga riktigt... JO, det här: jag tror att anledningen till att du blir missförstådd är att du skriver utan ödmjukhet om sådant som är oerhört viktigt för många. Du uttrycker dig med absolut säkerhet att du har rätt. Vilket innebär att de som tycker eller tänker annorlunda automatiskt känner sig anklagade för att ha fel. En diskussion är alltid uppfriskande och kan vara väldigt givande. Det är intressant att se saker ur olika perspektiv tycker jag och personligen tycker jag inte att du hoppar på någon. Det är uppenbart att det inte är din avsikt. Jag kanske är helt ute o cyklar och har missförstått hela situationen här... Är öppen för det. Det här var bara tankar o reflektioner jag gjorde, innan jag ens hällt i mig hela morgondosen kaffe... Fanatism är otäckt tycker jag (och har ingenting med Gossen Ruda eller någon annan här inne att göra). Go'morron/ Airamya-som-nog-ska-försöka-väcka-några-hjärnceller-till
CITAT (Airamya @ 12-03-2007, 08:48)  ...Och andra kan se dig som vilseförd, Ruda. Vilseförd av den tro vi kallar vetenskapen  ... ...Du uttrycker dig med absolut säkerhet att du har rätt. Vilket innebär att de som tycker eller tänker annorlunda automatiskt känner sig anklagade för att ha fel... Jag brukar i det längsta hålla mig ifrån diskussioner om religion eftersom alla inblandade alltid är helt övertygade om att de har rätt (så även jag själv) men jag kan inte låta bli att kommentera ovanstående... Vetenskap bygger på observationer och logiska samband och har i de flesta fall fört civilisationen framåt. För religion är det precis tvärtom. Kyrkor, religiösa samfund o dyl har i all tid varit bakåtsträvare och vad jag kan se så finns det ingen logik överhuvudtaget i religion - bara mer eller mindre blind tro. Vad beträffar att uttrycka sig med absolut säkerhet så vill jag påstå att det är regel snarare än undantag att religiösa människor gör just detta och då kan man ju vända på det du skriver och istället påstå att både Ruda och jag känner oss anklagade för att ha fel... Jag har läst Bibeln och hur man överhuvudtaget kan sätta ihop två helt skilda böcker och påstå att de handlar om samma Gud är för mig en gåta... I det gamla testamentet handlar det om en blodtörstig, händlysten egoistisk Gud och i det nya testamentet en kärleksfull förlåtande Gud. Jag undrar när och varför han ändrade sig...? Sen är det ju intressant att tänka på att oavsett vilken religion som har rätt så är ändå en majoritet av alla människor dömda till helvetet (eller motsvarande) eftersom ingen religion omfattar 50% eller mer av mänskligheten. Man kommer inte till himlen helt enkelt för att man råkar vara född på fel ställe...
Airamya
12-03-2007, 11:46
CITAT (kollba @ 12-03-2007, 11:10)  Vad beträffar att uttrycka sig med absolut säkerhet så vill jag påstå att det är regel snarare än undantag att religiösa människor gör just detta och då kan man ju vända på det du skriver och istället påstå att både Ruda och jag känner oss anklagade för att ha fel... Det är ju fullt möjligt att ni känner så, om detta vet jag inget eftersom du inte skriver huruvida ni gör det eller inte. Det jag skrev handlade om diskussioner som förekommit här på Odla och inte om religiösa människor i allmänhet. Jag håller dock inte med till 100%. Enligt min erfarenhet finns det olika typer av religiösa människor. Många jag har träffat är mycket ödmjuka och försöker inte hävda att de har rätt utan respekterar till fullo andras tro. Sedan finns det alltid fanatiker, fundamentalister o andra som inte kan acceptera oliktänkande någonstans. I alla grupper.
Rapchic
12-03-2007, 12:59
CITAT (kollba @ 12-03-2007, 11:10)  Vetenskap bygger på observationer och logiska samband och har i de flesta fall fört civilisationen framåt. För religion är det precis tvärtom. Kyrkor, religiösa samfund o dyl har i all tid varit bakåtsträvare och vad jag kan se så finns det ingen logik överhuvudtaget i religion - bara mer eller mindre blind tro. nu är jag inte hundra (levde inte på medeltiden) men var det inte så att islam främjade vetenskap under medeltiden (därav anledningen att antika grekiska böcker överlevde alla bokbål dom kristna hade på icket kristna böcker på den tiden, däremot har inte börjat vilja hänga med vetenskapen förren nu när några tror på inteligent disign tror jag det heter )
Margaretha
12-03-2007, 13:45
Jag har läst Bibeln och hur man överhuvudtaget kan sätta ihop två helt skilda böcker och påstå att de handlar om samma Gud är för mig en gåta... I det gamla testamentet handlar det om en blodtörstig, händlysten egoistisk Gud och i det nya testamentet en kärleksfull förlåtande Gud. Jag undrar när och varför han ändrade sig...?
Det är faktiskt det som är Påskens budskap! Han sände sin son till jorden för att rädda en mänsklighet som spårat ur. Där går skiljelinjen mellan Gamla och Nya Testamentet. Men en Gud som inte varit kärleksfull hade aldrig gjort ett sådant offer.
Bibeln lär nämligen också att Gud är till sitt väsen helig och därför kan han inte tåla synd. För att ge oss en chans i alla fall så har Jesus tagit på sig alla våra synder och i honom kan vi få nalkas Gud.
Lite förenklat kanske, men ett försök att svara på din fråga.
Gossen Ruda
12-03-2007, 17:20
Lite funderingar från dammens botten om religion. Om man nu skall bli religiös, vad skall man välja? Judendomen är inget för ickejudar. Kristendomen kanske? Nja, skall man bli katolik, protestant, angelikan, grekisk-ortodox, jehovas vittnen, mormon eller nån annan inriktning? Islam? Fast då gäller det att välja sunni eller shia så man vet vilka man skall spränga i luften med bilbomber. Zoroastiker? Hindu kanske? Dom har många gudar att välja mellan. Buddist? Frosseri är ingen dödssynd längre då. Shinto? Aztekerna och Inka hade sina gudar. Kanske dags att väcka upp dom, eller varför inte blåsa liv i Oden och Tor m.fl.
Nu kanske nån tänker att MIN gud är den rätta men hur 17 vet ni det? Det finns en del gemensamma nämnare för alla religioner och en av dessa är att inget går att bevisa. Man måste okritiskt acceptera det som står i respektive heliga skrift eller som uttalas av dom heliga män, sällan kvinnor, som VET hur det förhåller sig. Utöver detta finns det inget som kan hänföras till respektive gud. Visst kan man hålla fram en blomma och säga att gud har skapat denna men försök leta efter etiketten där det står Made by God. Eller leta i solskenet efter texten Sponsrad av Gud.
Om man däremot går över till vad vetenskapen vet så blir det annat. Tag bara en sak som universums skapelse. Varje religion har sin skapelseberättelse och så har även vetenskapsmännen. Skillnaden är bara att ALLA vetenskapsmän har samma teori, Big bang för knappt 14 miljarder år sen. Det finns otaliga bevis för den saken så platsen här räcker inte för detta. Det skiljer sig i små detaljer men huvudinriktningen är olika. Skulle det sitta några vetenskapsmän på en annan planet i en annan galax så skulle dom komma fram till samma sak. Namnet är givetvis olika, tidsangivelsen olika men tidsrymden likadan. Det är skillnaden mellan religion och vetenskap,den senare går att bevisa och alla resultat är samstämmiga.
Blubb, blubb.
Rapchic
12-03-2007, 17:25
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2007, 17:20)  Lite funderingar från dammens botten om religion. Om man nu skall bli religiös, vad skall man välja? Judendomen är inget för ickejudar. Kristendomen kanske? Nja, skall man bli katolik, protestant, angelikan, grekisk-ortodox, jehovas vittnen, mormon eller nån annan inriktning? Islam? Fast då gäller det att välja sunni eller shia så man vet vilka man skall spränga i luften med bilbomber. Zoroastiker? Hindu kanske? Dom har många gudar att välja mellan. Buddist? Frosseri är ingen dödssynd längre då. Shinto? Aztekerna och Inka hade sina gudar. Kanske dags att väcka upp dom, eller varför inte blåsa liv i Oden och Tor m.fl.
Nu kanske nån tänker att MIN gud är den rätta men hur 17 vet ni det? Det finns en del gemensamma nämnare för alla religioner och en av dessa är att inget går att bevisa. Man måste okritiskt acceptera det som står i respektive heliga skrift eller som uttalas av dom heliga män, sällan kvinnor, som VET hur det förhåller sig. Utöver detta finns det inget som kan hänföras till respektive gud. Visst kan man hålla fram en blomma och säga att gud har skapat denna men försök leta efter etiketten där det står Made by God. Eller leta i solskenet efter texten Sponsrad av Gud.
Om man däremot går över till vad vetenskapen vet så blir det annat. Tag bara en sak som universums skapelse. Varje religion har sin skapelseberättelse och så har även vetenskapsmännen. Skillnaden är bara att ALLA vetenskapsmän har samma teori, Big bang för knappt 14 miljarder år sen. Det finns otaliga bevis för den saken så platsen här räcker inte för detta. Det skiljer sig i små detaljer men huvudinriktningen är olika. Skulle det sitta några vetenskapsmän på en annan planet i en annan galax så skulle dom komma fram till samma sak. Namnet är givetvis olika, tidsangivelsen olika men tidsrymden likadan. Det är skillnaden mellan religion och vetenskap,den senare går att bevisa och alla resultat är samstämmiga.
Blubb, blubb. min pojkvän tror på att det finns en gud men han vill inte ge han ett namn eller tillskriva sig nån speciell religion eftersom dom heliga böckerna i olika religioner är skrivna av människan det jag menade var att man behöver inte tillhöra en religion för att tro på en (eller flera) gud(ar)
Gossen Ruda
12-03-2007, 17:54
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 17:25)  min pojkvän tror på att det finns en gud men han vill inte ge han ett namn eller tillskriva sig nån speciell religion eftersom dom heliga böckerna i olika religioner är skrivna av människan det jag menade var att man behöver inte tillhöra en religion för att tro på en (eller flera) gud(ar) En definitionssak. Är man religiös bara för att man tror på en gud, eller kan man tro på en gud utan att vara religiös? För mig hänger det ihop.
Gossen Ruda
12-03-2007, 18:05
En komplettering: Ordet religion kommer av latinets religio som betyder gudsdyrkan eller gudsfruktan. Därför är man religiös så fort nån gudom av något slag är inblandad.
Rapchic
12-03-2007, 18:15
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2007, 17:54)  En definitionssak. Är man religiös bara för att man tror på en gud, eller kan man tro på en gud utan att vara religiös? För mig hänger det ihop. nej jag menade att man inte behöver tillhöra nån känd religion (eller vad man nu kan kalla det) för att tro på en gud
Gossen Ruda
12-03-2007, 18:23
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 18:15)  nej jag menade att man inte behöver tillhöra nån känd religion (eller vad man nu kan kalla det) för att tro på en gud Känd eller okänd, så fort du tror på en gud av något slag är du definitionsmässigt religiös. Det ligger i ordets betydelse.
Rapchic
12-03-2007, 18:50
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2007, 18:23)  Känd eller okänd, så fort du tror på en gud av något slag är du definitionsmässigt religiös. Det ligger i ordets betydelse. jamen jag menade att man behöver inte följa vad andra har skrivit för att tro på en (flera) gud(ar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|