CITAT (kollba @ 11-03-2007, 13:07)

Jag fick äntligen tag i sättpotatis igår.
Eftersom jag är nybörjare på potatis så läste jag igenom diverse trådar om hur man skall förgro dem men blev inte mycket klokare för det.
Det finns alla varianter: Förgro utan jord ljust och varmt, ljust och svalt, mörkt o varmt samt förgro i jord med olika temperaturer.
Vi gör på olika sätt, jag använder den potatisen jag köpt för att själv äta eller resterna av de som jag fick i landet förra året och du köper sättpotatis. Fast detta borde jag antagligen inte skriva för så ska man inte göra men för mig fungerar detta bäst, bättre än att köpa sättpotatis.
Normalt sett förgror jag mina potatis svalt och ganska mörkt - inte direkt solljus, men i år har jag testat med att lägga potatis på groning i ett söderfönster och det råkade bli i en kruka och sedan råkade jag täcka just en potatis med en odlingslåda och idag upptäckte jag att denna potatis hade en både rötter och två långa stänger - blast.
Nu bor denna potatis i en mjölpåse och jag har fotagraferat för det såg helt fantastiskt ut, så här tidigt