Jag ger mina katter Iams för att det var vad Kattjouren rekomenderade när jag skaffade första katten för 9 år sedan. Mina katter är inte tjocka (alla tre är kastrerade/steriliserade) och har inte haft problem med njurarna så att jag fortsätter. Förvisso inte den billigaste maten som finns, men jag vågar inte testa något annat eftersom detta har fungerat så bra. En av katterna bor enbart inomhus medan dom andra två tokstollarna är ute- och innekatter. Dom två skaffar sig själv möss så ofta dom kan, även om den ene inte har fattat att man kan/ska äta dom. Han kommer och ger dom till mig och så får han gurka i utbyte.
Han är nämligen totalt-sjötokig i gurka!!! Jag vet inte hur många gånger jag har burit in kassar med mat och vänt ut till bilen för att hämta mer. Och så har jag blivit mött i dörren av katten som kommer springande/släpandes på gurkan, med plast och allt! Pålägg, oxfile, räkor och allt annat kan han gå över för att komma åt gurka... Jag undrar vad jag gjort för fel i uppfostran för att få en sådan katt
Sen att han har lärt sig att öppna micron och förse sig själv med mat (om den passar) är en helt annan femma
Oavsett hur du väljer att göra så ta det försiktigt om du byter mat, blanda i lite i taget och låt det ta lång tid så katterna hinner vänja sig. Men enligt mitt tycke; om det fungerar bra varför då ändra något?
/Agge