CITAT (bejron @ 13-03-2007, 08:43)

Välkommen till akuten för så är det. Nu söker man för halsont sen i går kväll men ingen feber - man har ju sportlov. Man söker akuten för att medicinen man tagit i tre år tagit slut just nu och att receptet gått ut har man ingen aning om. Vrickade fötter och skidåkning, sök ortoped, ont i magen sedan tre veckor då söker man helst en natt man ändå inte kan sova även om det inte är värre. Man söker tom för simpel magsjuka. Alla vet väl vad det är men hur många söker akuten? Jo, många för dom måste jobba dagen därpå. Människor vet att det finns möjligheter och om man bara står på sig ska det nog gå. Det alla inte förstått är att somliga saker läker ut av sig själv. Vilka som kommer i kläm? Dom som är verkligt sjuka men inte gör något väsen av sig förstås.
Apropå det så har jag bl.a haft en patient som kom in akut på natten med ambulanshelikopter för ett bensår som han haft i flera år.

Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.
Och apropå hot, så är det inte särskilt kul att jobba på akuten på helger och nätter. Det händer att folk röjer omkring och hotar personalen med krossade flaskor om de inte får de läkemedel de vill ha. Det är inte kul för de andra patienterna heller ska jag väl tillägga. I somras hade jag en herre med hjärtbesvär som hamnat mitt i ett glaskrossningsinferno o blivit kvar på akuten extra länge p.g.a att personalen var tvungen att hantera det.