Hanar har längre och trängre urinrör, så ja, stenar och grus fastnar lättare på dem. Tror inte det är någon skillnad i uppkomst av stenar dock.. enklaste sättet att förebygga urinvägsproblem är att se till så katten får i sig tillräckligt med vätska, ca ½ dl per kilo kroppsvikt och dygn.
Kan tillägga att jag tror att det allra bästa för katten är att BARFa den, dvs ge den sådant som den är anpassad för att äta. Men då jag är osäker på om jag skulle kunna tillgodose katternas näringsbehov, väljer jag att fuska lite och ge dem det näst bästa, dvs helfoder på burk. Samma vätske- protein- mineral- och fettinnehåll som BARF, och samma låga kolhydratinnehåll, men utan ansträngning och slafsande. Skillnaden är väl att köttet i burkmaten inte är rått. Ska prova att ge dem rått kött någon dag dock och se om de äter det (och det har jag sagt lääänge, men som vegetarianer har vi inget kött hemma och har uppenbarligen svårt att ta oss i kragen och införskaffa det)

edit: och så glömde jag förstås posta länken till en alldeles utmärkt sida om kattmat:
http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Redigerat av Whiskuchi: 14-03-2007, 14:06
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.