CITAT (Värsjö @ 14-03-2007, 20:10)

Fåglar matar man inte för fåglarnas skull utan för sitt eget nöje.
Om man matar under vintern kommer fler att överleva och ge upphov till fler ungar som föräldrarna kommer att få svårare att föda. Kanske räcker vårens mat till vilket betyder att det blir ovanligt många vuxna fåglar som slåss om maten under sommaren med ökad utslagning som följd. Kanske räcker sommarens mat till men kommande vinter kommer fåglarna att dö i större antal än tidigare. Så genom att mata på vintrarna kommer stammen av fåglar bli större och med ett större antal blir det också fler som svälter ihjäl eller blir tagna av rovfåglar.
Djuren lever under samma grymma vilkor som människan gjorde till för drygt 100 år sedan. Ja, dvs vi europeer lever under andra lagar men för majoriteten av mänskligheten gäller naturens lag.
Måste säga att det låter lite väl pessimistiskt, och undrar var du har lärt dej detta? Alltså är det något som har studerats och dokumenterats? På många ställen finns det mat i överflöd under sommaren så att fåglarna inte behöver slita ihjäl sig för att överleva. Och om man matar hela vintern så hinner väl inte fåglarna svälta ihjäl, hur många de än har blivit på sommaren. De flesta som jag känner snålar inte med maten utan lägger ut så att fåglarna nästan blir överviktiga... Tycker att resonemanget blir lite bakvänt

.
Jag försöker inte kritisera någon, jag vill bara vara med i diskussionen!