Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mata fåglar
          annette-djurö
          Inlägg 14-03-2007, 18:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 9 318

Hej!
          En fråga: Hur länge måste jag mata småfåglarna. Bor i Sthlm:s skärgård, snön är borta, cirka 9 + grader och vår, vår, vår i luften. Matar dem fortfarande - DE ÄTER SOM HÄSTAR - men när klarar sig de små liven själva. Någon som vet?

--------------------

Stockholms skärgård zon II-III

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Värsjö
          Inlägg 14-03-2007, 20:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 8 874

Fåglar matar man inte för fåglarnas skull utan för sitt eget nöje.
          Om man matar under vintern kommer fler att överleva och ge upphov till fler ungar som föräldrarna kommer att få svårare att föda. Kanske räcker vårens mat till vilket betyder att det blir ovanligt många vuxna fåglar som slåss om maten under sommaren med ökad utslagning som följd. Kanske räcker sommarens mat till men kommande vinter kommer fåglarna att dö i större antal än tidigare. Så genom att mata på vintrarna kommer stammen av fåglar bli större och med ett större antal blir det också fler som svälter ihjäl eller blir tagna av rovfåglar.
          Djuren lever under samma grymma vilkor som människan gjorde till för drygt 100 år sedan. Ja, dvs vi europeer lever under andra lagar men för majoriteten av mänskligheten gäller naturens lag.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 14-03-2007, 22:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

CITAT (Värsjö @ 14-03-2007, 20:10) *
          Fåglar matar man inte för fåglarnas skull utan för sitt eget nöje.
          Om man matar under vintern kommer fler att överleva och ge upphov till fler ungar som föräldrarna kommer att få svårare att föda. Kanske räcker vårens mat till vilket betyder att det blir ovanligt många vuxna fåglar som slåss om maten under sommaren med ökad utslagning som följd. Kanske räcker sommarens mat till men kommande vinter kommer fåglarna att dö i större antal än tidigare. Så genom att mata på vintrarna kommer stammen av fåglar bli större och med ett större antal blir det också fler som svälter ihjäl eller blir tagna av rovfåglar.
          Djuren lever under samma grymma vilkor som människan gjorde till för drygt 100 år sedan. Ja, dvs vi europeer lever under andra lagar men för majoriteten av mänskligheten gäller naturens lag.

Måste säga att det låter lite väl pessimistiskt, och undrar var du har lärt dej detta? Alltså är det något som har studerats och dokumenterats? På många ställen finns det mat i överflöd under sommaren så att fåglarna inte behöver slita ihjäl sig för att överleva. Och om man matar hela vintern så hinner väl inte fåglarna svälta ihjäl, hur många de än har blivit på sommaren. De flesta som jag känner snålar inte med maten utan lägger ut så att fåglarna nästan blir överviktiga... Tycker att resonemanget blir lite bakvänt g.gif .

Jag försöker inte kritisera någon, jag vill bara vara med i diskussionen!

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          KURT
          Inlägg 15-03-2007, 07:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Sailor Pluto @ 14-03-2007, 23:25) *
          Måste säga att det låter lite väl pessimistiskt, och undrar var du har lärt dej detta? Alltså är det något som har studerats och dokumenterats? På många ställen finns det mat i överflöd under sommaren så att fåglarna inte behöver slita ihjäl sig för att överleva. Och om man matar hela vintern så hinner väl inte fåglarna svälta ihjäl, hur många de än har blivit på sommaren. De flesta som jag känner snålar inte med maten utan lägger ut så att fåglarna nästan blir överviktiga... Tycker att resonemanget blir lite bakvänt g.gif .

Jag försöker inte kritisera någon, jag vill bara vara med i diskussionen!

Journalisten Niklas Aronsson som skrivit boken mata fåglar, menar också att vi främst matar fåglarna för vår egen skull. I radioprogrammet Naturmorgon hänvisade han till finska studier som "möjligvis" skulle kunna peka på något bättre överlevnad om man matade. Av det totala antalet fåglar så är det också en mycket liten andel som verkligen drar nytta av matningen, så även om vi lägger ut några 100 miljoner på fågelmat årligen (och det gör vi ju) , så får det nog främst räknas in i vår nöjesbudget. Men det är väl inget fel med det, bättre än de flesta andra nöjen!

Citera

Inlägg i den här tråden
          annette-djurö   Mata fåglar   14-03-2007, 18:26
          Gossen Ruda   Det är valfritt, du kan sluta nu, fortsätta hela s...   14-03-2007, 18:50
          kira   Jag matar tills flugor o andra insekter uppenbarar...   14-03-2007, 19:49
          aanderss   bor man i skåne kan man sluta nu   14-03-2007, 19:50
          kira   HUR KAN NÅGON VETA VARFÖR JAG MATAR FÅGLAR? JAG HA...   14-03-2007, 20:16
          Värsjö   Du matar givetvis fåglarna av dina skäl men fåglar...   14-03-2007, 20:28
          kira   SÅ MED ANDRA ORD VÅR MATNING AV FÅGLAR HAR EGENTLI...   14-03-2007, 20:36
          Värsjö   Eftersom så många människor tycker om att mata fåg...   14-03-2007, 20:39
          Rapchic   min sambo säger att man ska börja mata fåglarna ef...   15-03-2007, 08:25
          KURT   min sambo säger att man ska börja mata fåglarna ef...   15-03-2007, 08:31
          Rapchic   Ja det är en vanlig myt. Men det är ju inte mattil...   15-03-2007, 08:59
          KURT   Förr delade man grovt sett in fåglarna i flyttfågl...   15-03-2007, 10:11
          Rapchic   Förr delade man grovt sett in fåglarna i flyttfågl...   15-03-2007, 16:46
          anna_rispan   här uppe fryser vattnena igen och det finns inge m...   15-03-2007, 17:16
          Gossen Ruda   vad är nordsjöländerna?? Gamla Nordsjön den svall...   15-03-2007, 17:24
          Rapchic   vad är nordsjöländerna?? länderna runt nordsjön ...   15-03-2007, 17:31
          anna_rispan   länderna runt nordsjön tack för att du svarade. d...   15-03-2007, 17:36
          mekare   har inte helt med matning, men pga av den varma hö...   15-03-2007, 10:21
          Gossen Ruda   Dom fåglar som flyttar är mest insektsätare så det...   15-03-2007, 10:38
          KURT   Dom fåglar som flyttar är mest insektsätare så det...   15-03-2007, 10:50
          kira   Ursäkta mig Växsjö.   15-03-2007, 11:32
          krellus   Jag har en bekant som är ornitolog och han skrev s...   15-03-2007, 16:47
          Gossen Ruda   Teoretiskt sett skulle matning av fåglar på vinter...   15-03-2007, 17:17
          Gossen Ruda   Människan vill gärna dela in omvärlden inkl nature...   15-03-2007, 17:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 06:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon