CITAT (Sailor Pluto @ 14-03-2007, 23:25)

Måste säga att det låter lite väl pessimistiskt, och undrar var du har lärt dej detta? Alltså är det något som har studerats och dokumenterats? På många ställen finns det mat i överflöd under sommaren så att fåglarna inte behöver slita ihjäl sig för att överleva. Och om man matar hela vintern så hinner väl inte fåglarna svälta ihjäl, hur många de än har blivit på sommaren. De flesta som jag känner snålar inte med maten utan lägger ut så att fåglarna nästan blir överviktiga... Tycker att resonemanget blir lite bakvänt

.
Jag försöker inte kritisera någon, jag vill bara vara med i diskussionen!
Journalisten Niklas Aronsson som skrivit boken
mata fåglar, menar också att vi främst matar fåglarna för vår egen skull. I radioprogrammet
Naturmorgon hänvisade han till finska studier som "möjligvis" skulle kunna peka på något bättre överlevnad om man matade. Av det totala antalet fåglar så är det också en mycket liten andel som verkligen drar nytta av matningen, så även om vi lägger ut några 100 miljoner på fågelmat årligen (och det gör vi ju) , så får det nog främst räknas in i vår nöjesbudget. Men det är väl inget fel med det, bättre än de flesta andra nöjen!