CITAT (gyppoline @ 14-03-2007, 18:47)

Så roligt. Jag har inte ens tänkt på att man kan odla vitlök här i Sverige. Men det är tydligen försent nu eller? Jag bor i zon 7, kan man sätta vitlöken utomhus, eller lämpar den sig bäst att odla inomhus?
Jag skulle också gärna vilja ha tips på fler, gärna lättodlade, ovanliga grönsaker. Jag hade funderat på Paprika, men som jag förstår det så är det försent att sätta dessa nu. Jag odlar i växthus, och jag brukar kunna plantera ut i huset första veckan i juni.
Det är inte för sent att så paprika det finns en del snabba sorter som funkar att så sent typ apple eller red ace.
Vitlök kan odlas på olika sätt, du kan odla inomhus i kruka men då är det blasten du skördar det blir inget under. Vill du ha något att skörda under mark så är det utomhus i marken som gäller, det finns sorter att köpa som passar vårat klimat men utsäde till de sorterna brukar säljas på hösten hos ex. Törnviks frö eller hos Åke Truedsson som även har tomatklubben.
Tips på växt: Det beror lite på vad du menar med lättodlade ovanliga grönsakssorter men gyllenbäret ´Goldie´brukar vara snabb och lättodlad åtminstone den varianten Runåbergs har.