Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla i hydro
          myrtille
          Inlägg 16-03-2007, 11:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Finns det någon här som odlar i hydro och kan tipsa om växter som är särskilt lämpade för det? Man läser mest om att det odlas krydd- och köksväxter i hydro, men det borde väl gå även med annat? Jag hade tänkt ha det på min arbetsplats, där vattningen ofta glöms bort. Dessutom är vi ju på semester ibland, så därför tänkte jag hydro kunde vara bra. Arbetsrummet vetter mot norr (ingen sol på hela dagen) men det är stora fönster med fri sikt så det är ändå rätt så ljust i rummet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Natures wisdom
          Inlägg 16-03-2007, 13:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 8 032

Det finns flera växter som lämpar sig för hydroponisk odling. Däribland Ampellilja och Palettblad vet jag. Jag har testat lite med palettblad i hydroponisk odling (5litersbehållare med vatten och tillsatt näring, och sedan nätkruka ned i det och en luftpump som syresätter vattnet) Jag har också hört att man kan använda en cirkulationspump i hydroponiska odlingar, och det är nog betydligt bekvämare eftersom de inte låter alls lika mycket. Min hydro snurrar inte för tillfället, håller på att fixa till behållaren lite, och det ligger just nu på is.

Jag har fått för mig att kryddväxter inte lämpar sig speciellt bra i hydroodlingar därför att de tappar en hel del smak, och att detta sätt att odla mest gynnar snabb tillväxt. Jag har dock ett vagt minne av att jag sett industriella tomatodling i hydro någonstanns, så det kanske går bra. Men det kan likagärna innebära att man ska använda speciella gödningsschemen med speciell (och dyr) hydro-näring osv.

Om du inte vill vattna så ofta så kanske du borde kika på att bygga ett långtidsvattnande kärl? Vet att vissa har haft problem med allt för fuktig jord i sådana, men det borde nog inte vara några problem för exempelvis Basilikan?

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 16-03-2007, 16:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

CITAT (Natures wisdom @ 16-03-2007, 13:00) *
          Jag har fått för mig att kryddväxter inte lämpar sig speciellt bra i hydroodlingar därför att de tappar en hel del smak, och att detta sätt att odla mest gynnar snabb tillväxt. Jag har dock ett vagt minne av att jag sett industriella tomatodling i hydro någonstanns, så det kanske går bra. Men det kan likagärna innebära att man ska använda speciella gödningsschemen med speciell (och dyr) hydro-näring osv.

Det stämmer skulle jag tro. Även gurka. De flesta odlar så vitt jag vet i perlite eller dyligt, och sedan droppbevattnar. Då är det knappast frågan om någon näring från mediumet utan endast för att hålla fukten på gämn nivå (vilket är viktigt för både tillväxt och smak hos både gurka och tomat).

--------------------
          Erik, zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 00:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon