Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtval i lååång slänt?, ...som ligger upp mot tomten
          Neo
          Inlägg 14-03-2007, 20:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 9 345

Vår tomt ligger en meter högre än marken nedanför (Öh, konstig beskrivning..). I dagsläget finns där endast gräs. Funderar på att plantera en växt i denna slänt blandat med lite större stenar, för att slippa gå och trimma gräs hela sommaren. Slänten är dock ganska lång, kanske 25 meter och 1,5 m bred, så det får inte vara några dyra plantor... Och helst ska slänten sköta sig i princip själv när den väl är planterad. Är detta möjligt? :-) Funderade först på ljung, men förstod att den ska beskäras varje år. Hm. Har ni några förslag?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ewa zon 3
          Inlägg 16-03-2007, 17:20
          Länk hit: #2

Gäster

Sköta sig helt själv utan arbete är nog inte möjligt men betydligt mindre arbete blir det med planteringsförslagen du redan fått om man jämför med de evinnerliga trimmandet av gräs tummenupp.gif
          Har en ännu längre slänt än dig i två etage mot gatan i liknade vädersträck. I den nedersta planteringen så har vi den låga rosen 'White Cover 'och därimellan som utfyllnad och marktäckare silverbladig Kantnepeta som blommar i lavendelblått. Kantnepetan drog jag upp plant själv på sommaren innan jag skulle plantera den på hösten. Behövde ca 70-80 plant och allt de kostade mig var några fröpåsar och lite jord.
          Ska man köpa många rosor kan man säkert få mängdrabatt om man hör på plantskolorna.
          Skötsel blir några gånger per år. Klippa ned rosorna och Nepetan helt på våren och vräka på lite kogödsel. Lite sporadisk ogräsrensning. Rosorna blommar vackert hela sommaren till frost och Nepetan kan man få att blomma om igen om man klipper ner den efter första blommningen. Struntade jag i förra året för den blommade bra ändå innocent.gif

/Ewa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 05:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon