Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtval i lååång slänt?, ...som ligger upp mot tomten
          Neo
          Inlägg 14-03-2007, 20:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 9 345

Vår tomt ligger en meter högre än marken nedanför (Öh, konstig beskrivning..). I dagsläget finns där endast gräs. Funderar på att plantera en växt i denna slänt blandat med lite större stenar, för att slippa gå och trimma gräs hela sommaren. Slänten är dock ganska lång, kanske 25 meter och 1,5 m bred, så det får inte vara några dyra plantor... Och helst ska slänten sköta sig i princip själv när den väl är planterad. Är detta möjligt? :-) Funderade först på ljung, men förstod att den ska beskäras varje år. Hm. Har ni några förslag?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 16-03-2007, 17:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Neo

Jag vet att det är en kostnadsfråga för dig med och en del av perennerna är jättelätta att föröka genom sådd, sticklingar och att dela på. Lammöron är riktigt ruggigt härliga att ha med att göra som täckande. Med tanke på läget kan du ju även ha backtimjan och den är oxå en riktigt trevlig rackare på att bredda sig. Nepetan är nästintill fånigt enkel att föröka med sticklingar.

Om jag hade varit dig så hade jag nog tagit en funderare och sedan börjat planera. Gör inget förhastat utan ta det lugnt så får du en underbar släntrabatt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 12:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon