|
Hej på er!
Det här är inte Karin som skriver, utan hennes sambo Lars! Bara så ni vet... Jag är fågelskådare sedan början av 70-talet, och det är med stort nöje som jag nu och då följer denna tråds innehåll.
Ibland droppar det in små guldkorn, som nu detta med sångsvanen- för det är en sådan det rör sig om- och jag har en rätt rolig berättelse att komplettera med... Tidigare i dag visade mig Karin denna tråd, och när jag såg numret började det snurra i min hårddisk i huvudet: "Var det inte just det numret jag avläste för några år sedan, en bit från vår bostad, när jag en morgon var ute på en skådarrunda i april?", tänkte jag. (Jag har nämligen oerhört lätt för att komma ihåg siffror, bokstäver, mikrofakta om ni så vill! Detta nummer kändes oerhört välbekant.)
Jag gick in i datorn nu på sena kvällen, och kollade min sparade mailkorrespondens. Och visst! Det stämde! Just exakt denna individ avläste jag i en vak i Piteälven, i slutet på april 2005! Jag klistrar nu in en del av det svar jag fick på den berättelse jag skickade iväg till Bjarke Laubek: "Tack för historien om 7S04. Jag kommer så småningom tilbaks med den kompletta historia. Fåglan är märkt som unga i 1995 ( har väl snart tio års födsels-/kläckningdag) i trakten omkring Pelkosenniemi i Norra Finland". Så långt Bjarke, och som ni ser så fungerar det bra att skriva på svenska, eftersom de svar man får är oerhört lättbegripliga.
Glöm inte bort att ange fyndplatsen så exakt som möjligt, samt datum. Intressant är också att veta om svanen uppvisade parbeteende av någon form med någon annan sångsvan.
Stort tack till dig, Berith, för att du förmedlade detta! Det var sannerligen kul! Ännu gladare blir säkert Bjarke, när du skickar ditt mail. Om du får problem med att meddela dig, eller om du har andra fågelfrågor, går det bra att maila mig: l_sandberg@hotmail.com
I övrigt kan man kalla detta för en skön symbios av trädgård och fågelskådning, helt omöjlig att uppnå utan internet!
Ha det gott, och lycka till med era skott, frösådder, sticklingar, pallkragar, växthusdiskussioner, Impectafunderingar, och vad det nu kan vara...!/Lars.
|