Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Personal på garden-center, rimliga kunskaper är?
          Nutten
          Inlägg 22-10-2003, 17:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem sedan:
          08-04-2003
          Medlem nr: 1 090



          Jag har nu i flera veckors tid gått och funderat på vad folk förväntar sig av personalen på ett garden-center, hur mycket ska de kunna egentligen?

          Själv arbetar jag på uteavdelningen på ett ställe och tror att folk förväntar sig att jag ska kunna ofantligt mycket. Åtminstone verkar det så, eftersom frågorna de ställer rör allt mellan himmel och jord. Detta gör att jag ställer väldigt höga krav på mig själv om vad jag ska kunna och jag vill ofta visa att jag faktiskt inte är tappad bakom en vagn. Blir liksom glad när jag märker att jag faktiskt kan saker och ting....Nu fick jag höra idag från min närmaste chef att det inte är någon som förväntar sig att jag ska kunna en massa och att jag istället för att säga "jag vet", istället ska suga åt mig det jag inte vet (det gör jag ju också...men tydligen inte tillräckligt).

          Om det nu är så enkelt att personalen inte behöver kunna jättemycket, varför kommer vissa kunder i sådant fall och blir småsura om man inte vet svaret på deras frågq? Det ÄR faktiskt så att ingen kan kunna allt och man lär sig nya saker hela livet igenom! unsure.gif


          --------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth


           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          cissi i onsala
          Inlägg 24-10-2003, 08:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          25-07-2003
          Medlem nr: 1 947



          Det viktigaste är ju att säga ifrån när man inte vet, en kund är ju inte hjälpt av ett falskt svar. Har man möjligheten är då istället - jag kan ta reda på, ett bättre svar. Kan man inte det kanske man har möjlighet att ge information om var kunskapen skulle kunna tänkas gå att få.

          Däremot har jag som kund större krav på de mindre plantskolorna och de mer inriktade, där man räknar med att fler är direkt inblandade i uppdragningen av växterna. Storköp har ju av tradition mindre kundhjälp.

          Men visst är det viktigt att när man kan man verkligen tar åt sig det och erkänner genom som det nämns att använda orden jag vet/kan, vi svenskar och i synnerhet svenska kvinnor är dåliga på detta, vi vill vara säkra till 200% innan vi ev erkänner att vi kan.

          När jag själv jobbade i järnaffär för massor av år sedan som ung tjej, var det ofta så enkelt som att läsa innan till på förpackningarna och vips kunde man skillnaden på produkterna - många orkade inte detta el om de kanske inte litade på vad de läste.

          Mina barn läste följande roliga historia för mig igår - kanske kan passa:
          Vet ni varför poliser är så nöjda med sitt jobb? Jo, för där har kunden alltid fel.


          --------------------
          Hälsn Cissi i Onsala
          CITAT

          Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem.
          Ur:  Göteborgsposten, PS.


          Och det är ju det vi gör här!
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon