Jag är också tomatfreak! Fick jag bara odla en sak så skulle det nog vara tomater. Självklart ska du ta chansen och odla många sorters tomater. Det finns massor - gula, gröna, vita, svarta, lila, strimmiga, ludna, söta, syrliga, stora, små osv osv. Några av mina favoriter är: Cheerio - för att den är så tidig och samtidigt god (lite mindre än "normaltomaten", ljusröd, lite avlång form, rätt fula plantor) Garden Delight - en pålitlig långkörare som även fungerar bra på friland, ger i alla fall hos mig massor med söta goda körsbärstomater. Gelbe Dattelwein - enorma klasar med gula droppformade körsbärstomater, ljuvligt söta, plantan kan få problem med bladmögel eftersom den blir så tät. Black Sweet Cherry - provade den för första gången i år och den var både snygg och god. Green zebra och Green grape - snygga och goda gröna tomater. Green grape blev mycket större än vindruvor hos mig. Tjernomyr - den första bifftomaten som jag lyckats med, tjusiga mörka nästan lilafärgade bifftomater. Sweet 100 - körsbärstomat med snygga enormt långa klasar och outstanding söt och god smak. Principe Borghese - är den sort italienarna, och vi om vi vill, använder till torkninig. Nej den här beskrivninigen leder till abstinensbesvär. Nu måste jag gå ut till växthuset där fläkten kämpar för att hålla frosten borta någon vecka till och plocka säsongens sista (snyft) tomater. Sedan blir det en LÅÅÅNG väntan till slutet av maj början av juni då man i bästa fall kan plocka de allra första 2004-tomaterna.
/Jennyn
|