Jag lyssnar på Trädgårdsdags i P1 sedan urminnes tider, det blir som en tradition som man inte ifrågasätter. Jag har gillat gubbarna men irriterar mig allt mer på deras upprepningar och att de tar så lång sändningstid till att flamsa med varandra. En hel del flagranta radiofel gör de också, som t ex att öppna ett kuvert med en växt och inte beskriva hur den ser ut innan Samuelsson berättar vad den lider av...
Det behövs ett nytt trädgårdsprogram på P1. Ett som går lite djupare in på hur växter fungerar, och ett som är mer radioanpassat. Det vore roligt att höra en panel med entusiastiska trädgårdsodlare från olika delar av landet, med konvetionell och ekologisk inriktning, med stor och liten tomt, med natur- och mer anlagd tomt. Varje vecka skulle de kunna berätta och svara på frågor. Till varje program kunde man bjuda in olika experter, och låta tomatentusiaster, klematissällskapare och andra ur odlarvärlden berätta.
Vad skulle ni vilja höra, och av vilka? Kanske skulle viskriva ett brev till P1.
--------------------
|