Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordisering, nån mer som jordiserar?
          rosita
          Inlägg 17-03-2007, 20:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jordisera är bra tycker jag, men hur gör ni andra på våren? Man måste ju sluta i god tid att jordisera innan det är tid att så unsure.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          puskas5
          Inlägg 19-03-2007, 21:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 060

Jag har läst en hel del på Skurupsborrens hemsida. Upphovsmannen är kritisk till kompostering men jag förstår inte riktigt hans argument. Kompostering är ju i princip en imitation av naturens sätt att ta hand om avfall.
          Mannen får fram fantastiskt pumpor och annat med sin metod men när man kollar närmare hur han gör ser man ju att han ägnar enormt mycket tid åt att förkultivera i växthus, vattna med mera så frågan är hur mycket hans odlingsframgångar kan tillskrivas hans "jordisering" och hur mycket som beror på hans minutiöst genomförda odling.
          Jag är inte expert på kompostering men jag är lite undrande inför vad som händer om man gräver ner matavfall i en grop utan syretillförsel. Vad blir det för typ av nedbrytning? Hur kan växterna tillgodogöra sig näringen i nedgrävt avfall?
          Den som startade den här tråden sa att jordisering är bra. Vilka erfarenheter har du? Dela med dig!
          Anders i Lund

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 20-03-2007, 10:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

CITAT (puskas5 @ 19-03-2007, 21:46) *
          Jag har läst en hel del på Skurupsborrens hemsida. Upphovsmannen är kritisk till kompostering men jag förstår inte riktigt hans argument.

Jag har också läst hans hemsida. Hans borr är säkert jättebra om man vill göra ett runt, djupt hål. Att gräva ner avfall i landet funkar säkert också bra, ungefär lika bra som kompostering (men det är inte direkt en ny uppfinning).

Kritiken mot på Skurupsborrens hemsida mot kompostering ger jag däremot inte mycket för. En del av kritiken stämmer, men kan lika gärna användas mot "jordisering". T.ex. är problemen man får i en fuktig, dåligt luftad kompost samma som man får om man gräver ner avfallet för djupt.

Andra delar av kritiken är bara helt uppåt väggarna. T.ex. verkar Börje Gustavsson på allvar tro att kompostering ger mer utsläpp av koldioxid än "jordisering", vilket tyder på att han inte kan särskilt mycket om kemi. Det spelar ingen roll hur nedbrytningen sker - kolet i avfallet blir koldioxid i vilket fall som helst!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 03:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon