CITAT (Xiphoideus @ 17-03-2007, 18:38)

Har hamnat i diskussion med min äkta hälft gällande skötseln av vår gräsmatta. Jag vill absolut inte använda några kemikalier i trädgården, hörde någonstans att man inte ska använda något i trädgården som man inte vill att ens barnbarn ska ha i magen så småningom... Maken däremot insisterar på att gräsmattan måste gödslas och kalkas för att inte bli vanvårdad, växa dåligt och bli full av mossa och ogräs. Vem har rätt? Kan man ha en strikt ekologiskt skött gräsmatta eller är det en utopi? Vad finns det för alternativ till kemikalier för att hantera gräsmatteproblem?
Iofs tycker jag att allt som kallas
ekologiskt är tramsigt,men det är ju en annan sak. Jag förstår din tanke och håller absolut med. Men jag tycker kanske inte att kalk räknas som en onödig eller skadlig kemikalie? Har man väldigt sur jord så visst kan man kalka, det är ju trots allt inte farligt för något.
Men annars skulle jag göra som i de tips du har fått, klipp inte gräset för ofta, låt klippet ligga kvar, behöver man gödsla använd t.ex. hönsgödsel och ha gärna klöver i gräsmattan. Jag vet att vissa gnäller över vitklöver för blommorna torkar och ser tråkiga ut, och de kan bilda mattor i gräsmattan men det är i stort sett bara ärtväxter som kan fixera kväve och tillför marken näring, förutom Al då förstås som oxå är kvävefixerare men inget man har i en gräsmatta direkt. Men det är ju jättebra med gröngödsling.