CITAT (KURT @ 21-03-2007, 06:41)

När det gäller fruktträd så får jag ibland intrycket att betydligt fler träd beskärs felaktigt, än andelen som beskärs korrekt. Och tyvärr är det många som aldrig verkar lära sig, även om de får vattenskott som är meterhöga så fortsätter de att stympa på samma sätt år efter år!
På något sätt verkar också folk stolta över att de överhuvudtaget gjort något i trädgården, även om de egentligen bara har stympat. Träd och buskar är måste tydligen tuktas och stympas och kan inte tillåtas att växa fritt.
Jag är fullständigt omringad av sådana trädgårdsägare. I måndags var en av dem stolt ute och "beskar" (läs slaktade) sitt körsbärsträd!
Samtidigt sneglar de medlidsamt på mina gamla äppel- och päronträd som strängt taget inte beskärs alls eftersom de är så pass gamla. Inte ens min Purpurapel som är ett 50 år gammalt vårdträd är jag ute och "snyggar till" i någon större utsträckning.
Men; så länge inte någon ber mig om råd håller jag tyst och gråter inombords.
Däremot händer det fortfarande att de kommer med "goda råd" till mig. Jag nickar och ler. Men följer dem gör jag inte!!
Jag fattar inte att de efter snart 7 år inte insett att jag faktiskt kan mer än de, trots att jag kommer från Stockholm. Eller är det en slump att deras träd faktiskt dör, för det har många gjort, och mina lever och ger stora mängder frukt??
Redigerat av Ewa L: 21-03-2007, 09:15