Ophelia
Jag vet inte om jag inbillar mig men jag upplever att människor mer och mer börja använda sig av "lättlösta" metoder genom att "beskära" sina träd totalt genom motorsåg eller manuellt och då ta ner nästintill varenda gren på det stackars trädet. Kanske är jag som, ju mer jag lär mig och öppnar ögonen, blir mer och mer kritisk. Reagerade redan förra året på stympningen. Har idag sett väldig vackra (men vildvuxna) äppelträd som så stolta stått där i säkert 50 år, blivit stympade till att bara ha 5 kanske 6 grova grenar kvar och resten helt borta. Har gått förbi träden och beundrat dem för där tycks kräftan lysa med sin frånvaro och de rejäla grenarna har varit släta och träden hittat sin maximala höjd. Nästa år kommer de förmodligen vara övertäckta med vattenskott och se ut som missanpassade igelkottar.

Det är med sorg i hjärtat..... no.gif
Pirum
Amputeringssjukan har härjat i flera år i våra trädgårdar, men jag tror att ett mer generellt trädgårds- och hemfixarintresse, understött av TV och tidningar, gjort problemen värre på senare år. Kombinerat med motorverktyg blir det ett för träden farligt recept. (Motorverktyg är måhända bra, men används generellt i allför stor omfattning). (Tips till alla : Läs gärna förresten Kvinnor kan som lätt berör ämnet onödiga maskiner)

Hade planer på att ta kort på skräckexempel och lägga ut på nätet, men det föll på min egen lathet, att det är så deppigt med stympade träd, samt på att jag är rätt mån om att inte hänga ut identifierbara personer. Och alla vet ju att man kan identifieras efter hur ens trädgårdsträd ser ut.

Hemmavid har ett industriområde byggt på en fordom vacker åker. För att folk ska tvingas se de fula *censur*försäljaranläggningarna, och annat trams som byggs där och som inte genererar ett enda nytt jobb eller annat vettigt, så har fina träd kapats mellan Stora Vägen och industriområdet. Bland annat ett fint äppelträd. Om man läser planen för området, som kommunen utarbetat, så står det att det SKALL vara träd och buskage mellan "industrierna" och vägen, 30 meter "karantän" mellan väg och bebyggelse. Men så blir det ju inte. Istället har krämarna slängt upp stängsel och staket. Inte 30m från vägen, snarare 3m. Och lampor. Till förbannelse. När jag får mer tid över ska jag rapportera dem till vägverket, eller vem som nu ansvarar för vägen, för man får inte ha metallstolpar så nära vägen.
Tompa zon 1
Ja visst är det tragiskt att se.
Vem har någonsin sett ett träd bli kapat på mitten likt en totempole och sen bilda en ny krona?
Såg några Ekar i dag som man stympat svårt och bara lämnat meterlånga stumpar som krona, så fult, säkert flera hundra år gammla, förstörda på 1 timme av ivrig "förbättrare"
KURT
När det gäller fruktträd så får jag ibland intrycket att betydligt fler träd beskärs felaktigt, än andelen som beskärs korrekt. Och tyvärr är det många som aldrig verkar lära sig, även om de får vattenskott som är meterhöga så fortsätter de att stympa på samma sätt år efter år!

På något sätt verkar också folk stolta över att de överhuvudtaget gjort något i trädgården, även om de egentligen bara har stympat. Träd och buskar är måste tydligen tuktas och stympas och kan inte tillåtas att växa fritt.
Ewa L
CITAT (KURT @ 21-03-2007, 06:41) *
När det gäller fruktträd så får jag ibland intrycket att betydligt fler träd beskärs felaktigt, än andelen som beskärs korrekt. Och tyvärr är det många som aldrig verkar lära sig, även om de får vattenskott som är meterhöga så fortsätter de att stympa på samma sätt år efter år!

På något sätt verkar också folk stolta över att de överhuvudtaget gjort något i trädgården, även om de egentligen bara har stympat. Träd och buskar är måste tydligen tuktas och stympas och kan inte tillåtas att växa fritt.

Jag är fullständigt omringad av sådana trädgårdsägare. I måndags var en av dem stolt ute och "beskar" (läs slaktade) sitt körsbärsträd!
Samtidigt sneglar de medlidsamt på mina gamla äppel- och päronträd som strängt taget inte beskärs alls eftersom de är så pass gamla. Inte ens min Purpurapel som är ett 50 år gammalt vårdträd är jag ute och "snyggar till" i någon större utsträckning.

Men; så länge inte någon ber mig om råd håller jag tyst och gråter inombords. innocent.gif
Däremot händer det fortfarande att de kommer med "goda råd" till mig. Jag nickar och ler. Men följer dem gör jag inte!!
Jag fattar inte att de efter snart 7 år inte insett att jag faktiskt kan mer än de, trots att jag kommer från Stockholm. Eller är det en slump att deras träd faktiskt dör, för det har många gjort, och mina lever och ger stora mängder frukt?? g.gif
Vårlök zon 2
Där jag bor lider folk av kraftig beskärningssjuka!! Fruktträd stympas så de knappt har några grenar kvar- och skjuter vattenskott som besatta! Dessutom beskär folk "vilda" träd och de blir inte snygga. Bokar, björkar, granar, ekar, allt är man framme och karvar på. Mitt eget biggaråträd har av tidigare ägare varit utsatt för äppelträdsbeskärning av typen "paraply", trädet är numera mycket underligt i växten! Själv beskär jag det inte alls, det är över femtio år gammalt och jag anser att det inte behöver beskäras. De flesta bären kommer i toppen, där inte jag kommer åt dem, men vad gör det? Fåglarna ska ju också ha något att äta. Jag ska plantera ett äppelträd i år och det lär nog bli det enda icke-stympade trädet i området.
Big Gardener
Det är synd i sig att träd vandaliseras och förstörs, men det sorgligaste tycker jag är att det verkar göras utan någon som helst tanke på vad man egentligen vill uppnå. Det råder hos många av dessa en total brist på reflektion över vad man vill uppnå och varför man gör som man gör. Så länge det finns en långsiktig tanke bakom ett handlande, hur illa man än tycker om det, är inte jag den som ska vara dömmande. Men görs något i brist på bättre vetande eller utan något egentligt mål är det förkastligt.

Toppkapning eller "stympning" av träd är inget nytt fenomen. Men nu har hemmafixarmentaliteten spridit sig även till trädgården och därför blir det fler och fler taskigt utförda jobb. För mig som arbetar i branschen gör det ont att se det ekonomiska, ekologiska och estetiska slöseri som pågår. För det är det som misskötta träd handlar om, slöseri med resurser.

Det finns en tråd tidigare där vi har diskuterat många av de bakomliggande orsakerna till konstiga beskärningar:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry233317

Cilla
Det är skönt att vi är fler som reagerar! Och visst har vi filosoferat om orsakerna till dessa massakrer förut, jag minns tråden som intressant.

Jag gjorde en magstark sida en gång här http://www.juniper.se/tradvard/stympning.htm
och jag skriver om stympning av fruktträd här http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm

I övrigt tror jag det gäller att visa på goda exempel!
Siv i Bollnäs
Det var den mest uppbyggliga läsning jag haft på länge att titta in till denna tråd! Min man som inte är ett dugg trädgårdsintresserad men ändå länge och väl ondgjort sig över dessa otroligt löjliga paraplybeskurna äppelträd man ser i var och varannan trädgård - fick vatten på sin kvarn! Speciellt tack till Cilla som har levererat massor med både bra och dåliga exempel till beskådan! Samt tack till alla er som gjort att man fått mer råg i ryggen när det gäller att "stå emot" dåliga amatörbeskärares goda råd!

Siv smiley_small_hug.gif
gummigutta
Är själv ägare till fyra stycken (tyvärr) paraplybeskurna gamla äppelträd, eller kantareller som jag säger. Vet inte riktigt vad vi ska göra med dom alls, grannarna beskär sina hej vilt och våra har fått växa, vi har klippt lite här å där, sambon kanske var lite för snabb här förra helgen när han gick lös på ett av dom (inga motorredskap dock), men det är väldigt rörigt inne bland alla grenar. Men nu börjar dom hänga ut över vägen och grannarnas tomter så lite får vi nog ta in.
Hörde ordet Brommabeskärning nån gång och det stämmer verkligen för här i Bromma ser nästan alla äppelträn ut så.... Men folk vill nog inte ha så mkt äpplen för det är ju jobbigt att ta reda på, utan dom vill nog bara ha lite grönt i trädgården. Och kanske ett litet äpple här och där till barnen.
Powerowic
felet är att folk vill ha träd som normalt blir 15-25 m höga men de får helst bara bli 5m och då är det ju enkelt att bara kapa trädet på mitten, har 6 st äppleträd hemma och inte enda är under 5 m högt vi får ändå mer frukt än vi gör av med opch bra kvalitet blir det också.
Åkeröträdet hemma är 7-8 m och ger kopiöst med bra frukt ca var trdje år, räcker till en hel del pajer samtidigt som man kan äta direkt från trädet sommaren igenom.
Cilla
Om man har problem med fruktsättningen så är det absolut inte beskära man ska göra!

Spruta istället med vattenslangen i trädet under blomingen så minskar fruktsättningen betydligt! Kan också göras partiellt istället för beskärning t ex om grenar växer ut över en gata och gör äppelmos på trottoaren. Spruta med vattenslangen det partiet i trädet på våren.
Jan af Lisö
Jag undrar varifrån "paraplybeskärning" av äppelträden härstammar? Håller med att man ser dessa paraplyträd in massa villaträdgårdar i Stockholms förorter, men jag har inte sett denna instruktion/rekommendation i någon beskärnings- eller trädgårdsbok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon