Många frågor, jag skall försöka besvara några. Hoppas jag fattat allt rätt. Anledningen till att vi går över till sommartid är just att många vill ta vara på kvällsljuset. Här uppe i Norden har det inte så stor betydelse men längre söderut blir det mörkare tidigare och dagarna är inte så långa. Att vintertiden är normaltid trots att den är kortare än sommartiden är just för att den är normal, solen står ungefär i söder kl 12.
Den som tycker att man får gå upp för tidigt kan ägna en tanke åt vissa andra. Vi ligger ganska mitt i tidszonen + 1 timme. Detta gäller givetvis även neråt i Europa. Går vi mot väster så ligger England m.fl i tidszon 0, vilket inte är så konstigt eftersom man utgår från Greenwith. Går vi däremot söderut hamnar vi i Spanien som trots att man ligger på 0:an av enkelhetsskäl har valt att tillhöra zon 1. Sen tillkommer sommartiden med 1 timme så där går klockan fel 2 timmar på sommaren. Man får gå till jobbet och till skolan när det är mörkt. Vet inte om detta gäller fler, jag är dåligt uppdaterad med alla länder.
Själv har jag svårt att ställa om mig på våren, det tar ett par veckor innan min inbyggda klocka kommer ifatt. Ibland hör man tankar om att man inte skulle ändra tiden så här utan bara gå upp tidigare osv. Det skulle vara ännu sämre. Alla öppettider skulle behöva ändras, alla tidtabeller skulle behövas ändras mm. Säkert var det en del som inte skulle ändra sina tider, det skulle inte funka. Vi får nog fortsätta ställa om våra klockor.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|