Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan jag odla på 16 kvm?
          sofiaa
          Inlägg 22-03-2007, 17:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 9 438

Hej. Jag är ny på forumet.
          Vi har precis köpt hus som vi ska flytta in i april. Det har en liten tomt på ca 150 kvm. Jag har alltid varit intresserad av att odla lite grönsaker men nu vet jag inte vad jag ska börja med. Trädgårdslandet ska vara runt 16 kvm. Är det för lite?
          Har ni några tips på lättodlade grönsaker som ger bra skörd?
          Hur ska jag förbättra jorden? Var kan jag köpa kogödsel (har hört att vanlig plantjord inte innehåller så mycket gödsel som grönsaker kräver)?
          Jag har många frågor och hoppas att någon av er kan hjälpa mig blush.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Merlin
          Inlägg 22-03-2007, 18:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Nej jag tror det är bra att börja med ett litet trädgårdsland till en början. Utöka kan du all eftersom intresset ökar och du ska ju också orka med din trädgård för att behålla ditt intresse!!! smile.gif En växtsort som klarar det mesta är buskböna, växer snällt och behöver inte vattnas hela tiden. Olika typer av lök är tacksamma och lättskötta, lite rabarber tycker jag hör till varje trädgårdsland och naturligtvis jordgubbar. Sallad,dill och rädisor måste passas med vattning så ska du resa bort i sommar bör du ha någon som kan vattna åt dig. Flerårig rucola är annars en snäll växt som är lite pepprigare i smaken än den ettåriga och behöver inte alls pysslas om....Smultron kan du ha som kantväxt, eller varför inte örter som isop, gräslök, åbrodd, salvia, piplök mm. Och framförallt så/plantera bara sånt du verkligen kommer att äta dvs sorter du tycker om och så lagom mycket av varje sort! Trettio salladshuvuden äter ingen människa på en vecka - så ett par varje vecka så har du lagom mycket grönsaker. Kogödsel finns att köpa lite varstans t ex på coop eller i din lokala handelsträdgård. Prova också hönsgödsel som inte luktar så mycket och som är bra till hela trädgården, särskilt rosor gillar det! Lycka till och grattis till din nya trädgård bravo.gif

Redigerat av Merlin: 22-03-2007, 18:36

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 20:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon