Här hos oss får man i år vara glad om man överhuvudtaget får tag i en gran som ser vettig ut. Vår vanliga gran- o hyacintlevernatör har gått i pension så vi åkte glada i hågen till vårt vanliga växthus som hade annonserat om nyhuggna gotlandsgranar. Vet inte vad dom fått dom ifrån men klart är att dom måste ha gödslat dom rejält med kväve för längre avstånd mellan grenarna har jag aldrig sett. Grenar o grenar förresten, dom var så veka att hade man hängt på en julgranskula så hade grenen hängt lodrätt neråt, en ljulgransslinga var inte ens att tänka på. Nåja, tänkte vi, vi får väl hosta upp pengar till en silvergran då. men dom hade å andra sidan en stamdiameter som var ca dubbelt så stor än vad som går ner i en vanlig julgransfot. Nästa uppehåll var utanför en livsmedelsaffär. Där sålde dom lavaklädda toppar, de grenar som fanns var visserligen kraftigare, men man kan befara att dom huggits i september. På tredje stället hittade vi tills sist julgranar som såg lite normala ut, dvs dom hade i alla fall grenar på tre sidor. Hur kvalitén i övrigt är låter jag vara osagt men jag hoppas den klarar sig över julen. Vi glömmer aldrig den julen då vår treåring råkade cykla in i julgranen på juldagen och SAMTLIGA barr la sig som en matta under granen. Jag lovar Er att det var en deprimerande syn för något mer naket än en naken julgran vet jag inte om jag någonsin sett!
Vad jag egentligen skulle skriva är detta: Tänk Er för så inte granen blir frostskadad när Ni tar hem den. Det var det felet vi hade gjort. Kör t ex aldrig hem en gran på biltaket utan att skydda den med t ex plast el annat. Fartvinden gör att granen får frostskadot även när det är några plusgrader ute.
|