Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kommer balkonglådorna att fungera?, Har jag planerat rätt växter?
          Lottiz
          Inlägg 23-03-2007, 12:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

Jag vill verkligen ha lite kryddväxter, och funderar på att ha dessa i mina balkonglådor. Min undran till er duktiga odlare är om jag har någon chans att lyckas eller om växterna kommer att vantrivas direkt. Kanske är det något jag har glömt, eller något som bör bort?

2st balkonglådor, ö-sö läge, mycket vindskyddat, ljust men inte mycket direkt sol, planerar mycket god dränering

* Lavendel
          * Oregano
          * Dragon
          * Timjan
          * Persilja
          * Dill
          * Koriander
          * Gräslök
          * (ev. Citronmeliss)

För att minska risken att misslyckas tänkte jag köpa färdiga plantor från plantskola. Kommer det att gå bra?

ps. När rekommenderar ni inköp/utplantering av detta?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2007, 19:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Lådan på bilden är större än vad den ser ut, plantorna som är längst åt sidorna är runt 30-35cm höga och plantan i mitten är en basilika med blad på runt 7-9 cm och lådan är mycket djupare än vanliga svenska lådor så det går åt mycket mera jord. Basilika vill ha fuktig jord hela tiden de gillar inte att torka ut så stor jordvolym är bättre än liten för en liten mängd jord torkar ut för snabbt. Denna hade jag förra året i uterummet.

De balkonglådor jag har med vattenreservoar är vita och sitter under köksfönstren och fungerar ungefär som de självvattnande krukorna man ofta har inomhus det finns en behållare längst ner i lådan som rymmer några liter vatten, det är en perforerad skiva mellan jorden och behållaren. Det finns som ett rör på sidan där man kan hälla vatten direkt i behållaren samt det finns en liten orange pinne som hoppar upp när behållaren är full. Det finns små hål lite högre upp som det kan rinna ut vatten genom så det kan aldrig bli vatten ända upp till kanten i balkonglådan. Det är mycket viktigt vad man än odlar att se till så det finns hål så överflödigt vatten kan rinna bort ifall det ex. blir en vecka med ihållande regn.

Jag har sett andra sorter med vattenreservoar i Hammarplast på butiker som ex. Bauhaus

När det gäller väldränerat för kryddväxter är det ofta menat när man odlar i marken ute, för många kryddväxter övervintrar inte om det är för blött i marken. En växt som sitter i begränsad jordmängd och som man skördar från behöver mera vatten och näring än de som sitter i jorden.

Jag hade fuchsior i de självvattnande balkonglådorna förra året om man tittar mycket noga till vänster kan man se den lilla orange pinnen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon