Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> stallgödsel, hur hanterar man det?
          emmapemma
          Inlägg 12-03-2007, 14:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Tänk om jag skulle få tag på färskt stallgödsel - kan jag använda det att mylla ner i en rabatt som jag har tänkt nyanlägga, eller måste den brinna först? Jag har för liten tomt för att förvara gödsel, så alternativet till att använda färsk stallgödsel är att köpa ko på påse.

/Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 25-03-2007, 21:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Stallgödsel kan väl ha olika sammansättning?
          Vissa stall använder torvströ, som troligen ganska snabbt brinner och blir mull. Medan de stall som använder kutterspån (=träflis) ger en stallgödsel där spånet kräver kväve, så att förbränningsprocessen - som går långsammare - i själva verket minskar gödselns näringsvärde. Som "Gurkan" skrev, alltså!
          Alla sorterna stallgödsel är väl bra för att blanda med speciellt lerjord. Men också grov sand, t.o.m. fint krossgrus, är bra för att göra leran mer genomsläpplig.

I gammaldags drivbänkar lade man ju obrunnen stallgödsel underst för att ge värme tidigt på våren. Det såg jag i Gröna rum för länge sedan. Så det är tydligen inte helt fel att låta förbränningen ske under andra lager av jord? Men ibland talas det om risken för metangaser om förbränning/kompostering "stängs in"? Fast metangas dör väl inte växter av???

Finns det olika filosofier om detta? Kan alla ha rätt, är det kanske fråga om mängden gödsel?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon