Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP HJÄLP HJÄLP, Det verkar inte vara tjock sav som rinner utan mer vatten ak
          Iziz
          Inlägg 26-03-2007, 17:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 9 492

Jag e ju superdålig på träd namn å sånt men det är ett "näs" träd, ja sågade i igår. (om d kan hjälpa på traven)
          Nån sa till mej att man kan börja beskära träden nu.
          Vi har det soligt å varmt på dan men kallt om nätterna.
          Det finns ju "sår" tvätt eller nåt liknande på lantmännen att köpa. ja tänkte mera på det - om ja kan hjälpa trädet dvs.
          Det verkar inte vara tjock sav som rinner utan mer vatten aktigt, men som sagt.
          Flugor i alla storlekar och myror har dragit till "såret".
          Så HJÄLP e nog att be om.
          Kramelikram

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kvarnvik
          Inlägg 26-03-2007, 18:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 7 603

Jag antar att det är en lönn du har beskurit. Är det tjocka grenar du har sågat av? Min man gjorde en stympning av tre lönnar i vår tomtgräns för ett par år sedan och det rann också rejält om dem (här var det frågan om grenar på kanske 30cm i diameter) De har överlevt än så länge, men skjutit massor av vattenskott och några fina träd med normala kronor kommer de nog aldrig att bli.

Nu vet jag inte hur mycket du har sågat ner, men svaret jag fick av min kursledare som jag gick hos på trädgårdskurs sa att man inte skulle beskära dem på våren ochhelst inte grenar som är mer än ca 5cm i diameter, samt att man aldrig ska täcka över såren med något.

Om du har sågat mycket kommer nog trädet att överleva på kort sikt, men det är nog ganska stor risk att det blir röta i det så småningom.

Efter vårt (eller min mans) förhastade stympning köpte jag beskärningsboken och viftar nu ivrigt med den varje gång han vill ge sig på något av träden i trädgården, på så sätt blir det ingenting gjort rolleyes.gif vilket nog är bättre för träden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon