Rosorna döda, alla perenner, kiwin, blåregnet, hibiskusarna... Har inte ens vågat ta tag i yucca filamentosorna... ÄR DU SÄKER?
För det var jag med .. sorkåret 2005.. året efter mitt rosinköp fr Finland ..av 35 rosor var alla avätna -ALLA! intet ett spår över ytan syntes -men alla kom igen

Av perennerna fick jag tillslut bara dödförklara en stor strandiris -o lökarna ..men strandirisen återuppsod året efter
Såg ett tips nyss Sara B på AoT genialt påhitt
"
Mitt bästa tips...
...har jag tänkt ut själv. Och det verkar fungera, åtminstone här hos oss!
Du behöver: En lång smal pinne typ blompinne, en eller flera billiga små väckarklockor, nya batterier, plastpåsar och tunga stenar.
Stick ner pinnen på måfå i jorden tills du kommer ner i en sorkgång. Krafsa försiktigt upp en öppning, utan att gången raseras eller täpps igen. Sätt klockan på ringning, lägg i plastpåsen och stoppa ner i gången. Lägg stenen ( o ev lite jord) ovanpå.
Nu kommer det att dra igång och pipa nere i sorkgångarna två gånger om dygnet, något sorkarna inte gillar. En av mina klockor har pipit snällt hela hösten o vintern - lyssnar man noga hör man en svag signal från vårt trädgårdland varje morgon o kväll...
" Klockan är alltså en sådan som ringer tex 7 på morgonen ett par ggr -sedan slutar den - för att ringa igen samma tid på kvällen
Om inte annat kommer grannen att undra

Känner med dej !
K
Redigerat av kerstin z5-6: 27-03-2007, 16:34