Snälla Blomstersmurfen! Jag lider med dig ända in i hjärteroten. Jag
vet hur det är. De första åren i vårt hus, fick vi det mesta uppätet. Vi provade allt som man kan tänka sig...Allium ( Kejsarkronor ) på många ställen. De jäklarna åt dem med!!!, vanlig lök och vitlök, inget av dem hjälpte. Sorkfällor med ljud köpte vi flera stycken.....men nääe! Mulles " tabascotips " ( som jag inte kommer ihåg blandningen på ) hjälpte inte heller. Vi provade tom nån speciell sorklök som skulle hålla dem borta. Till slut var vi så desperata att vi köpte karbid och stoppade ner i alla sorkhål vi kunde hitta. Det hjälpte inte det heller. vi var förtvivlade rent ut sagt.
Till slut bestämde vi att varenda ny rabatt som skulle anläggas, skulle bli omgiven av sten eller mur. När vi grävt ner så djupt vi vill ha det, har vi " kantat " rabatten på insidan med marksten och murbruk innan vi fyllt med jord. I de rabatter där vi gjort så, har ingen sork varit och ätit
Sorkjakten har varit lång och intensiv ( läs fruktansvärd ), men vi har dock kommit på vår egen lösning och det har som sagt hjälpt. Visst!, rabatterna blir ju väldigt dyra, men vad kostar inte sorkens framfart vartenda år
Sen måste jag säga att Kerstins förslag med
väckarklockor, låter helt suveränt. Det tror jag bra mycket mer på än de " vanliga " sorkskrämmorna
Lycka till i jakten på Sork Blomstersmurfen
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!