Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommonträd, En god sort som växer fort:-)
          Virriz
          Inlägg 27-03-2007, 16:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Hej!
          Jag tänkte plantera ett plommonträd vid mitt torp, eftersom jag inte har några fruktträd och gillar plommon smile.gif

Frågan är vad jag ska välja?!? Klarar inte alla alternativ som finns!! whistling.gif
          Jag vill ha ett träd med goda, söta plommon! Och när är rätt tid att plantera? Nu hoppas jag rolleyes.gif
          JÄTTEtacksam för hjälp och tips!

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 28-03-2007, 08:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag har Jubileum, tycker plommonen är stora, goda och saftiga. Blir bärande inom några år.

Har själv inga problem med pollinering, men många andra har klagat på det. Jubileum är INTE självfertil som den påstås vara utan kräver en pollinator i närheten. Har också haft problem med plommonstekeln och plommonvecklaren, men det slipper du om du inte har andra plommonträd i närheten. Men när jag får mina plommon till slut är jag nöjd med dem. Dessutom så mognar de på mitt träd under ca 2 veckor, dvs inte alla på en gång. REKOMMENDERAS av mig.

Övriga alternativ är Rene Claude d'Oullings (gula, stora plommon); självfertil, stort träd, man väntar på plommonen länge (upp till ca 10 år ??), måste gallras.

Sen finns det Victoria (mellanstora plommon), självfertil, bär inom några år, måste gallras

Opal, mellanstora, självfertil, måste gallras, bär inom några år.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 15:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon