Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur håller ni ordning..., ... på vad som ni har planterat i trädgården?
          webbguru
          Inlägg 27-03-2007, 14:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 9 506

Jag tror inte jag är ensam om att ha problem med att komma ihåg vad alla växterna i trädgården heter så jag undrar om någon vet om det finns något dataprogram eller internettjänst där jag helt enkelt kan lägga in mina växter och gärna även ange en beskrivning och eget fotografi.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 28-03-2007, 09:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag har gjort numrerade listor i Word, sen fyller jag på i dem allt eftersom det tillkommer växter (och försöker komma ihåg att radera de som dött eller tagits bort av annan anledning).
          I listan "Perenner i min trädgård" skriver jag in både det vetenskapliga och det svenska namnet, färg, höjd, blomningstid och läge.
          I listan "Rosor i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, färg, storlek, läge, zon, inköp och anm. typ doft, ev. remontering m.m.
          I listan "Klematis i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, beskärn.grupp, färg, höjd, blomningstid och anm.
          I listan "Träd och buskar i min trädgård" skriver jag upp latinskt och svenskt namn, blomfärg, höjd, läge, zon, inköp och anm. typ höstfärg, jordmån, blomfärg, bär och doft.
          I "Mina bilder" har jag några hundra bilder med namn på växterna (plus att jag har en del bilder i mitt album här på Odla).
          Dessutom gör jag ritningar på mina planteringar i ett block, där jag skriver in var växterna är placerade. (Lätt att bära med det blocket vid rundvandring om jag skulle glömt vad en viss växt heter).
          Märks det att jag gillar listor och tabeller... whist.gif

Redigerat av Betty: 28-03-2007, 09:09

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 28-03-2007, 09:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Betty @ 28-03-2007, 10:05) *
          Jag har gjort numrerade listor i Word, sen fyller jag på i dem allt eftersom det tillkommer växter (och försöker komma ihåg att radera de som dött eller tagits bort av annan anledning).
          I listan "Perenner i min trädgård" skriver jag in både det vetenskapliga och det svenska namnet, färg, höjd, blomningstid och läge.
          I listan "Rosor i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, färg, storlek, läge, zon, inköp och anm. typ doft, ev. remontering m.m.
          I listan "Klematis i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, beskärn.grupp, färg, höjd, blomningstid och anm.
          I listan "Träd och buskar i min trädgård" skriver jag upp latinskt och svenskt namn, blomfärg, höjd, läge, zon, inköp och anm. typ höstfärg, jordmån, blomfärg, bär och doft.
          I "Mina bilder" har jag några hundra bilder med namn på växterna (plus att jag har en del bilder i mitt album här på Odla).
          Dessutom gör jag ritningar på mina planteringar i ett block, där jag skriver in var växterna är placerade. (Lätt att bära med det blocket vid rundvandring om jag skulle glömt vad en viss växt heter).
          Märks det att jag gillar listor och tabeller... whist.gif

Jaaaaa! Det märks! Imponerande. Men guld värt om du får för dig att sälja. Då kan du bara överlämna kompletta listor så vet den nya ägaren hur allt ska skötas. Typ.

Jag är inte så organsierad.... Det som sitter i huvudet sitter där o resten slår jag upp när det behövs. (P.s jag äger inte så många växter än, kan vara en anledning kanske?)

Citera
          Betty
          Inlägg 28-03-2007, 09:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (anna_rispan @ 28-03-2007, 10:15) *
          Jaaaaa! Det märks! Imponerande. Men guld värt om du får för dig att sälja. Då kan du bara överlämna kompletta listor så vet den nya ägaren hur allt ska skötas. Typ.

Jag är inte så organsierad.... Det som sitter i huvudet sitter där o resten slår jag upp när det behövs. (P.s jag äger inte så många växter än, kan vara en anledning kanske?)

Om jag skulle få för mig att sälja så skulle listorna bli en hel del kortare... Inte kan man ju göra sig av med alla sina älsklingar heller! rolleyes.gif Jag får nog lov att bli kvar här... yes.gif

Jag började med mina listor när vi flyttade in här -99, då fanns bara ca 20 stycken olika blommor i en enda rabatt - det har tillkommit en del... giggle.gif och det går fort... cool.gif

Redigerat av Betty: 28-03-2007, 09:30

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Inlägg i den här tråden
          webbguru   Hur håller ni ordning...   27-03-2007, 14:22
          Mia, zon 3   Om det finns något särskilt program vet jag inte, ...   27-03-2007, 14:28
          Tjoppa   Jag har ganska gott minne när det gäller vilka väx...   27-03-2007, 14:40
          Blomstertanten   Hålla reda på vad man planterat ? :wacko: Inte en...   27-03-2007, 15:54
          kerstin z5-6   Jamen här på odla ! :coolgleam: Lägg upp ett ...   27-03-2007, 15:55
          Kamilla z 7   johodå,tidigare har man varit stursk och sagt ...   27-03-2007, 18:08
          annika_h   Hej! Jag har gjort en ritning i word där jag s...   27-03-2007, 18:12
          Penstemon   Jag har en pärm som jag har en perenn för varge bl...   27-03-2007, 18:57
          anna_rispan   man kan få in en hel del namn. bara o plugga in so...   27-03-2007, 20:15
          kerstin z5-6   och sår man och skolar ut 313 Ampelopsis brevipedu...   27-03-2007, 20:24
          lena:-)   och sår man och skolar ut 313 Ampelopsis brevipedu...   27-03-2007, 20:51
          flaxss   jag sparar alla namn lappar i en låda , sen skriv...   27-03-2007, 20:27
          renate   Jag har rätt så bra koll på perenner och rosor.Lök...   27-03-2007, 20:56
          Yin o Yang   Jag tar sats varje år och börjar göra små skisser ...   28-03-2007, 07:31
          marigt   Vilken idé Kamilla z 7 :yahoo: Tack ser framför mi...   28-03-2007, 08:15

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon