Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur mycket plats behövs för rötterna..., till ett flätat staket av vide?
          Ylva i Dalarna
          Inlägg 01-03-2007, 13:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem nr: 797

Jag ska göra ett flätat staket av levande vide där jag på båda sidor om staketet (ca 2 m högt) skall ha perennrabatter. Jag har gjort sådant staket förr, mycket fint. men för att inte rötterna ska tränga in i perennerna så tänkte jag sticka ner någon slags "avskiljare" rakt ner i jorden , längs efter staketet på båda sidor. Min första fråga är, hur mycket plats behöver rötterna minimun för att staketet ska klara att grönska fint? 30- 40 cm kan det räcka? Sen undrar jag också, hur långt ner i jorden måste "avskiljaren" gå? Kan det duga med dessa gröna gräsmattekanter i plast, veckade ni vet, som man kan köpa i rullar. Räcker den bredden ner i jorden om de knappt sticker upp över jordytan, för att hålla videts rötter undan från perennrabatterna?

Ylva

--------------------
          Har en gård i Dalarna som heter Vargheden (har facebooksida och hemsida med samma namn!) Islandshästar, höns, perennträdgård, köksträdgård, växthus, hantverk. Ett mysigt och personligt B & B!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Afrodite6177
          Inlägg 28-03-2007, 13:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 9 118

Hej Ylva!
          Blev så fruktansvärt intreserad när du skriver flätat staket.
          Hur ser det ut???
          Har du några bilder??

Nyfiken
          Afrodite

CITAT (Ylva i Dalarna @ 01-03-2007, 14:53) *
          Jag ska göra ett flätat staket av levande vide där jag på båda sidor om staketet (ca 2 m högt) skall ha perennrabatter. Jag har gjort sådant staket förr, mycket fint. men för att inte rötterna ska tränga in i perennerna så tänkte jag sticka ner någon slags "avskiljare" rakt ner i jorden , längs efter staketet på båda sidor. Min första fråga är, hur mycket plats behöver rötterna minimun för att staketet ska klara att grönska fint? 30- 40 cm kan det räcka? Sen undrar jag också, hur långt ner i jorden måste "avskiljaren" gå? Kan det duga med dessa gröna gräsmattekanter i plast, veckade ni vet, som man kan köpa i rullar. Räcker den bredden ner i jorden om de knappt sticker upp över jordytan, för att hålla videts rötter undan från perennrabatterna?

Ylva

--------------------
          Vadå gröna fingrar....hela jag är grön!
          Min stora passion här i livet är min familj,djur och växter.
          Började typ i 10års åldern då jag skulle ta mammas alla växter och ha dom i mitt rum.
          Det slutade med att det mer eller mindre såg ut som en djungel,och jag stortrivdes!
          Nu har vi precis byggt vårat drömhus och har flyttat in.
          Både mycket jobb inne och ute.
          Och som om det inte räkte så skaffade jag mig en häst,som jag har önskat mig sen jag var liten.
          Så helt enkelt mitt liv leker!!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 04:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon