Nu har Jelitto svarat!
Så här skrev jag:
Kära xxxxx
Fröna som jag sådde som Meconopsis i mitten av januari är sådda inomhus, i kylskåp och i samma sorts jord som nära 70 andra sådder. Plantorna grodde i kylskåpet efter 19 dagar. Inte i någon av de andra sådderna har jag något som liknar plantan på bilden. I krukan innehållande ”Meconopsis” har jag fler än 30 plantor liknande den på bilden i olika utvecklingsstadier och det gror fortfarande fler.
Det är inte troligt att jag blandat ihop sådderna. Alla mina andra sådder har grott, förutom en Penstemon serrulatus, en Geranium ruprechtii, en Erythronium dens-canis och en Eryngium amethystinum. Jag tror inte att plantan på bilden är någon av ovanstående och jag har inget som liknar Meconopsis betonicifolia i någon av de andra krukorna.
Svaret från Jelitto:
Jag är inte helt säker, men det finns en möjlighet att plantorna är en Penstemon. Du bör inte kasta plantorna eftersom det finns goda möjligheter att du får fina växter av dem.
I vilket fall så kommer vi att skicka dig en ny portion av Meconopsis.Det är väl för sent att så i år…….Men nästa, då ni……
Tack Margith för att du har förmedlat mailen från mig till Jelitto och från Jelitto till mig.
Nu ska jag svettas över ett artig svar och tacka för att dom tog sig tid
Engelska är fortfarande inte min starka sida.
/Anki