Sidor: 1, 2
Anki V
Jag kan fortfarande inte släppa mysteriet med det ”som kommer upp” ur MECONOPSIS betonicifolia `Alba-sådden sad.gif .

När jag kikar på kvarvarande frön i påsen så ser jag att de är minst dubbelt så stora som de meconopsisfrön jag fick av Kerstin förra året, så nu har jag gett upp……..Hur gärna jag än vill så är det inte den via bergvallmon som kommer upp ur sådden. -cry-.gif

Hur ska jag göra nu, eller snarare hur brukar ni göra?
Ska jag fortsätta att ömt vårda något som jag inte vet vad det är och som kanske inte är härdigt hos mig? g.gif Att klaga hos Jelitto för 60-70 spänn tycker jag inte det är värt. rtfm.gif
Jag får göra ett nytt försök med vit bergvallmo nästa år.

Jag tror inte att det är direkt ”ogräs” det gror lite för ojämnt för det men å andra sidan så växer de ganska fort efter om skolning. Jag har småplant av den här växten i alla stadier, från det som är omskolat för två veckor sedan till plantor som just har grott.

Vad är detta?
[attachment=723:groddar.jpg]

[attachment=722:meconopsis.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Jag tycker absolut att du ska maila till Jelitto och berätta att det var fel frön i påsen och be om en ny...det tror jag dom ersätter också utan problem smile.gif
Sen var det dina bilder g.gif hmmmm, är det samma växt på bilderna i olika stadier eller är det olika sorter? jag tycker bild 1 ser ut som små plantor av Bergvallmo wink.gif kolla in på AoT såddlista och jämnför på Meconopsisbilderna där....
Och absolut ska du fortsätta och vårda det du har i din kruka, det kan ju vara hur spännande växt som helst...aldrig skulle jag slänga
Anki V
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-03-2007, 10:10) *
Och absolut ska du fortsätta och vårda det du har i din kruka, det kan ju vara hur spännande växt som helst...aldrig skulle jag slänga

Ja, jag var nog inne på lite samma laugh.gif men jag tror inte jag kommer att bereda en kruka/planta. giggle.gif Det blir nog bredskolning tills eller om jag ser att det är något att satsa på....... och har jag tur kanske det blir någon lite bergvallmo i alla fall. laugh.gif Jag har varit med om att det funnits enstaka ogräsfrön i påsen men aldrig tidigare det omvända.

Jo då, det är samma växt på påda bilderna och de är helt släta.....det finns inte minsta antydan till den där "hårigheten" som syns på de flesta bilder på bergvallmo dessutom så är bladen redan från 1:a karaktärsbladet mer avlånga.

Fast jag håller med....på en av bilderna (på AoT)så fanns det vissa likheter med mina groddar.

/Anki
Pia L
Visst kan man vårda planten ömt om man tror att det är vad som utlovats, se bara hur det var för ett år sedan, när jag och Yla köpte vita och rosa vallmo på Älvsjömässan rolleyes.gif
Jag vårdade mina plantor ömt, men saknade också strävheten i bladen, men det kan ju bero på att såpnejlikor har släta blad a0a.gif
kerstin z5-6
Maila den sista bilden + en förklaring till Jelitto -så skickar de en ny påse ..
Spara aliens alien.gif .. ogräs är det inte ,alla ser ju likadana ut !
Tänk om det är en helt ny hybrid av Bergvallmo ändå -fear-.gif
pusillus
Tycker också du ska maila Jelitto om felet, kanske tycker du inte det är lönt för 50:- men det måste ju vara massor av kunder till dom som fått fel,
inte bara din påse!
Spännande är det i alla fall tycker jag, lova att informera om hur det går med de små.
Anki V
Ok, jag har författat ett mail på knaglig engelska som jag skickat till Margith wub.gif som i sin tur ska skicka det vidare till Jelitto för att jag ska slippa förklara på den där kangliga engelskan att vi sambeställt. g.gif

Nu är det väl bara att vänta både på vad som kommer i mina krukor och på vad Jelitto svarar. Ni kommer att hållas informerad (hur ska jag kunna låta bli)! rotfl.gif

/Anki
Margith
Nu har jag skickat iväg mailet till Jelitto.
Värre dumskalle än jag får ni leta efter, iaf när det gäller datorer whistling.gif
Men mailet har gått iväg, med bild och allt crazy.gif (Så det är lugnt Anki)
Nu är det bara att vänta på vad Jelitto svarar.
Anki V
Svaret från Jelitto kom snabbt och Margith skickade det vidare till mig.

I svaret så höll dom med om att det definitivt inte var någon Meconopsis på bilden. Men de trodde också att Meconopsisen inte var färdig att gro ännu (sådda i slutet av januari) och behövde längre ”köldbehandling”. Vänligen håll sådden fuktig och avlägsna de felaktiga plantorna och ha tålamod . Om de felaktiga plantorna även dyker upp i andra sådder kanske de kommer via såjorden.

Nu blev det lite svårare när jag skulle förklara att: crying.gif

Plantorna grodde inomhus i kylskåpet efter 19 dagar och gror ännu.
Det finns mer än 30 småplantor av samma sort i olika utvecklingsstadier.
Att jag har närmare 70 andra sådder i samma sorts jord.
Att jag inte blandat ihop sådden med något annat, 4 sådder är nu ”ogrodda” och det är Penstemon serrulatus, Geranium ruprechtii, Erythronium dens-canis och Eryngium amethystinum. Ingen av dessa liknar det jag har i Meconopsislådan.

Eftersom jag är en ”sopa” på engelska så har jag skickat texten till min mer internationella dotter för korrekturläsning. whist.gif

Sedan så ger jag mig…….Så viktigt är det inte. innocent.gif

/Anki
kerstin z5-6
Plantorna grodde inomhus i kylskåpet efter 19 dagar och gror ännu.
Det finns mer än 30 småplantor av samma sort i olika utvecklingsstadier.
Att jag har närmare 70 andra sådder i samma sorts jord.
Att jag inte blandat ihop sådden med något annat, 4 sådder är nu ”ogrodda” och det är Penstemon serrulatus, Geranium ruprechtii, Erythronium dens-canis och Eryngium amethystinum. Ingen av dessa liknar det jag har i Meconopsislådan.

Nu är du så god o skickar detta till jelitto ! rtfm.gif

Sen kan vi slå vad om vad du har i lådan .. ser de likadana ut nu ?
Anki V
Nu är ännu ett "klagobrev" författat och skickat till Margith för vidare befodran till Jelitto (på engelska sweatingbullets.gif).

Jag ställer väldigt gärna upp på en liten "vadslagning" eller tävling om vad jag har i krukorna smiley_small_hug.gif Jag vill ju så gärna veta vad det är....och ja de ser likadan ut och det som gror i pottan har inte ett uns hårighet.

Jag kan satsa resten ur fröpåsen....det är ungefär hälften av fröna kvar. rotfl.gif

/Anki
Anki V
Nu har Jelitto svarat! yes.gif

Så här skrev jag:

Kära xxxxx

Fröna som jag sådde som Meconopsis i mitten av januari är sådda inomhus, i kylskåp och i samma sorts jord som nära 70 andra sådder. Plantorna grodde i kylskåpet efter 19 dagar. Inte i någon av de andra sådderna har jag något som liknar plantan på bilden. I krukan innehållande ”Meconopsis” har jag fler än 30 plantor liknande den på bilden i olika utvecklingsstadier och det gror fortfarande fler.

Det är inte troligt att jag blandat ihop sådderna. Alla mina andra sådder har grott, förutom en Penstemon serrulatus, en Geranium ruprechtii, en Erythronium dens-canis och en Eryngium amethystinum. Jag tror inte att plantan på bilden är någon av ovanstående och jag har inget som liknar Meconopsis betonicifolia i någon av de andra krukorna.

Svaret från Jelitto:

Jag är inte helt säker, men det finns en möjlighet att plantorna är en Penstemon. Du bör inte kasta plantorna eftersom det finns goda möjligheter att du får fina växter av dem.

I vilket fall så kommer vi att skicka dig en ny portion av Meconopsis.

Det är väl för sent att så i år…….Men nästa, då ni…… a0a.gif

Tack Margith för att du har förmedlat mailen från mig till Jelitto och från Jelitto till mig. wub.gif

Nu ska jag svettas över ett artig svar och tacka för att dom tog sig tid sweatingbullets.gif
Engelska är fortfarande inte min starka sida. giggle.gif

/Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 28-03-2007, 17:01) *
Engelska är fortfarande inte min starka sida. giggle.gif

/Anki

Varför tror du att jag sitter här och bara vidarebefordrar mail?? a0a.gif crazy.gif kram1.gif
Pia L
Skam den som ger sig
Helen i Piteå Zon 5
Ska verkligen bli spännande att se vad det blir för växt till slut smile.gif du får hålla oss uppdaterade!
Anki V
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 28-03-2007, 18:08) *
du får hålla oss uppdaterade!

Självklart! laugh.gif Jag måste ju få veta vad jag vårdar så ömt........de enda växter jag känner igen är de som jag sått själv och skrivit etiketter på shy.gif .
/Anki V
kerstin z5-6
Ja jag håller med och är det P serrulatus .. du kommer jag att le lite i mjugg .. hehe .. devil.gif crazy.gif
Intensiv studerade mina gamla grobilder på P serrulatus i går .. men de är tandade som små ..

har den grott än ? whistling.gif
Men är det någom annan sort så , är det jelitto s fel
angel_not.gif
Det är inte för sent att så -kylskåpet funkar väl -du kan även testa dem ute -de nya fröna
Anki V
Är det en penstemon så blir jag jätteglad! yes.gif Men mina små plantor liknar ingen av de andra penstemonerna jag sått. Nu är ju penstemonsläktet tydligen oändligt stort så vem vet.......

P serrulatis har inte grott ännu men jag tror inte att det är den. Förresten så är de inte sådda på samma dag så risken för förväxling är minimal. Jag skriver när jag sår både på fröpåsen och i excell så jag är 99% säker att det inte är den i alla fall och när jag söker på nätet så hittade jag den här bilden som Helen har tagit (ursäkta "stölden")

Min planta ser inte alls ut på det sättet. Min är mycket grasilare och som Kerstin skriver, den har inga tandade blad.
Jag blir mer och mer säker på att Jelitto har missat i paketeringen.

Man kan ju fundera hur många hobbyodlare i europa som också sitter och funderar på vad det är som kommer upp i krukorna laugh.gif

/Anki
Sylvia
Jag tyckte den såg ut som isört - men det får vi ju se när den växer och börjar blomma. Men kasta dem för all del inte, spännande!

Vad meconopsis beträffar så kan du så dom nu i allafall, så dom i kruka och ställ ute direkt i ngn skuggig, skyddad plats (drivbänk?=)

kerstin z5-6
Penstemonsläktet är oändligt stort -finns dem med mycket smala blad -höga krypande, blåbladiga ..ska bli spännande att se vad din alien.gif är

Ser ni till Malin i kväll så hälsa att jag dyker upp i morron på mässan smile.gif
Vi har lite meconopsis affärer" ihop smile.gif
Gillan
CITAT (Anki V @ 25-03-2007, 10:03) *
Jag kan fortfarande inte släppa mysteriet med det "som kommer upp" ur MECONOPSIS betonicifolia `Alba-sådden sad.gif .

När jag kikar på kvarvarande frön i påsen så ser jag att de är minst dubbelt så stora som de meconopsisfrön jag fick av Kerstin förra året, så nu har jag gett upp……..Hur gärna jag än vill så är det inte den via bergvallmon som kommer upp ur sådden. -cry-.gif

Hur ska jag göra nu, eller snarare hur brukar ni göra?
Ska jag fortsätta att ömt vårda något som jag inte vet vad det är och som kanske inte är härdigt hos mig? g.gif Att klaga hos Jelitto för 60-70 spänn tycker jag inte det är värt. rtfm.gif
Jag får göra ett nytt försök med vit bergvallmo nästa år.

Jag tror inte att det är direkt "ogräs" det gror lite för ojämnt för det men å andra sidan så växer de ganska fort efter om skolning. Jag har småplant av den här växten i alla stadier, från det som är omskolat för två veckor sedan till plantor som just har grott.

Vad är detta?
[attachment=723:groddar.jpg]

[attachment=722:meconopsis.jpg]

Nu har jag gått och funderat på dina bilder ett par dar Anki?! Och jag skulle vilja säga som Sylvia, de liknar Isörten som jag satt" Mesembryanthemum". Det ska bli riktigt intressant och se vad det blir till slut yes.gif ( fast jag förstår om du är besviken, vem skulle inte ha blivit det blush.gif )
Anki V
Men kan det verkligen vara en liten isört? När jag söker så hittar jag bara bilder där det ser ut som om Isörten skulle ha blad som en fetbladsväxt, nästan som solvända g.gif

Mina småplantor har tunna ganska styva men ändå inte riktigt läderartade blad.

Gissa gärna på.

Här är ett nytaget foto

[attachment=879:okänd.jpg]

/Anki
Margith
Jag vill bara lyfta tråden lite och berätta att nu ligger det ett kuvert i brevlådan till Anki.
Jelitto har skickat en ny fröpåse, så snart får Anki en ny chans att så... ja, vaddå?? crazy.gif
kerstin z5-6
mer penstemoner ? angel_not.gif Nää må det vara rätt nu då ...
Anki V
Jag hoppas verkligen att du tog hälften av fröna nu Margith.

Jag kommer inte att göra något mer försök nu i vår utan de får snällt vänta till nästa vinter. Jag kommer inte att hinna få upp utplanteringsbara plantor innan jag börjar "kuska" fram och tillbaka till sommarstugan och dom kan ju inte heller få följa med varje gång.....De gånger jag åker buss blir det svårt att frakta med ett flak Vit bergvallmo.

Mina "oäktingar" ser ut så här idag! Kan det ändå ha varit ogräsfrö i påsen?

[attachment=1321:oäkting.jpg]

/Anki
kerstin z5-6
Nej ogräs tycker jag inte det ser ut som flirting.gif
Gillan
Nu kan ju inte jag lika mycket som Kerstin, men, det är defenitivt inte ogräs, och det ser absolut inte ut som nån isört längre! Det kan jag garantera tummenupp.gif giggle.gif
Gåsis
Det klart att det där kommer att bli något jättefint yes.gif Syns ju lång väg att det inte är ogräs. Lite lik min gentiana kanske fast inte lika mjuka blad. Det känns bra tycker jag att det inte grodde så in i bängen med bergvallmo för dig detta år med, även om det är jelitto jag ska tacka 000.gif Här gror inga såna i år heller...

/Åsa
kerstin z5-6
Jag sätter en planta på att det är penstemon , men jag kan mycket väl ha fel ..den liknar allt möjligt just nu (utom ogräs)smile.gif
Gåsis
Ser inte limoniumen ut lite så där som ny den med? Eller minns jag helt galet coolgleam.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Jag har haft det på förslag , men innehavaren nekar -beviserligen har hon skolat ut triloner...sådana ..
Anki V
Tack för alla uppmuntrande tillrop wub.gif

Till sommaren kommer jag att gräva ner dom i mitt kommande "grusparti" vad det än är så känns det som om det skulle vara något som trivs bäst där det är väldränerat..... nästan lite torrt. Det är i alla fall en känsla jag har. Lite spännande är det allt happy.gif

Gåsis, om det inte blåste halv orkan så skulle jag gå ut och fota det som kommit upp i rabatten yahoo.gif Alla fyra här hemma i sta'n har överlevt vintern och är uppe med rosetter som är nästan en dm i diameter. Som jag har oroat mig för dom små. Först en mild höst och förvinter med regn och åter regn sedan en vinter med ett tjockt istäcke i rabatten. blink.gif

/Anki

Japp, Lemonium tataricium, Limonium platyphyllum och Limonium latifolium är väl bekanta a0a.gif
Margith
CITAT (Anki V @ 11-04-2007, 19:15) *
Jag hoppas verkligen att du tog hälften av fröna nu Margith.

/Anki

Nix, jag lovar på heder och samvete att jag inte tagit ett enda frö. a0a.gif

Jag fick en fröpåse, som var förseglad i ytterligare en påse, hermetiskt tillsluten även den crazy.gif

Jag stoppade alltihop, inklusive följesedeln i ett kuvert och adresserade alltihop till dig.

Jag är mer än nöjd, bara jag får höra vad det blir av den här fröpåsen wub.gif

Anki V
CITAT (Margith @ 11-04-2007, 20:41) *
Nix, jag lovar på heder och samvete att jag inte tagit ett enda frö. a0a.gif

Ja, ja det kommer väl fler "frösäsonger". Känner jag dig rätt så ordnar det sig så småningom giggle.gif
Tack alla fall för hjälpen thanks.gif

/Anki
Ophelia
Följer tråden. Det är verkligen spännande att se vad det kan vara som kommer tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tänker lite Lewisia också?? Hur som helst så är det spännande =) /Helen
Anki V
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-04-2007, 08:20) *
Jag tänker lite Lewisia också?? Hur som helst så är det spännande =) /Helen

LEWISIA cotyledon, pygmaea eller longipetala (?) tror jag inte det är, De har jag som frösådder g.gif I och för sig så har den sista nyss grott men jag tycker ändå inte att de liknar varandra, Lewisians blad är liksom köttigare.

Jättekul att ni gissar och kommer med tips om vad jag ska söka på. thanks.gif

/Anki

Helen i Piteå Zon 5
Hur är det med Lewisia tweedyi?

hittade den här bilden på AoT såddlista
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...edyiS2007S03S12
Anki V
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-04-2007, 11:03) *
Hur är det med Lewisia tweedyi?

Tja, varför inte? Likheter finns.....kanske mina plantor har lite vekare bladnerver men de är ju så unga ännu. smile.gif Jag har sökt på "nätet" men inte kunnat hitta någon riktigt "ung" planta av L. tweedyi men är det en sådan så är den hjärtligt välkommen hem till mig wub.gif .

Jag har föresten fått nya frön från Jelitto idag via Margith. Ännu en gång.....Tack för hjälpen Margith! thanks.gif

/Anki
Anki V
En liten "uppdatering" av min bergvallmosådd laugh.gif

Min alien tycks bilda sidorosetter. Hela plantan är nu ca 6-7 cm hög.

[attachment=1906:Sylarna_010.jpg]
/Anki

Helen i Piteå Zon 5
Spännande biggrin.gif tycker den liknar lite Cisanthe eller Lychnis-Klätt av någon sort g.gif

ser du någon likhet eller???
Anki V
[

ser du någon likhet eller???
[/quote]

Nja g.gif , vissa likheter finns men mina har inte en lika grov nervpå baksidan av bladen.

Tack för försöket! thanks.gif

/Anki
Gåsis
Man får gissa hur många gånger som helst hoppas jag, utan att ha rätt en enda dunno.gif
Då gissar jag någon sorts tjärblomster, är det en klätt av något slag tro? Jättespännande det här tummenupp.gif

/Åsa
Anki V
Det kan vara så att vi aldrig får veta vad det var i påsen med vit bergvallmo. Plantorna har utvecklats fint men så i början av förra veckan så började de att långsamt vissna ner, alla tre samtidigt….. Kan det vara så att den går i väldigt tidig ”vintervila”?

[attachment=5342:okänd_2.jpg]

I alla fall så kommer nog inte nästa uppdatering förrän (i bästa fall)nästa år.

/Anki
Mollis
CITAT (Anki V @ 20-07-2007, 22:22) *
Det kan vara så att vi aldrig får veta vad det var i påsen med vit bergvallmo. Plantorna har utvecklats fint men så i början av förra veckan så började de att långsamt vissna ner, alla tre samtidigt….. Kan det vara så att den går i väldigt tidig ”vintervila”?

[attachment=5342:okänd_2.jpg]

I alla fall så kommer nog inte nästa uppdatering förrän (i bästa fall)nästa år.

/Anki

På den här sista bilden ser dom ut som mina tjärblomster....

//Mollis
Anki V
Ja, kanske tjärblomster, Gåsis var ju inne på det redan tidigare. g.gif
CITAT (Gåsis @ 01-05-2007, 19:24) *
Då gissar jag någon sorts tjärblomster, är det en klätt av något slag tro? Jättespännande det här tummenupp.gif

/Åsa

Men är det tjärblomster så är det säkert kört nu, veckan efter midsommar gödslade jag lite innocent.gif .
Det här jar jag "saxat" ur http://www.sbf.c.se/GABS/Viscaria.pdf "Gästriklands flora"

Ekologi/biologi
Tjärblomster är en flerårig art med basala rosetter och kraftig pålrot. Den har i regel god
fröproduktion men verkar sakna frövila. Enskilda plantor kan föryngras genom sidoskott (?)
Arten är sol- och värmeälskande och klarar inte att växa i skog eller högvuxen
markvegetation. Den är känslig för näringsbelastning och försvinner om markerna gödslas.

Tack all ni som ar hjälp till smiley_small_hug.gif
/Anki

Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 20-07-2007, 22:22) *
Det kan vara så att vi aldrig får veta vad det var i påsen med vit bergvallmo. Plantorna har utvecklats fint men så i början av förra veckan så började de att långsamt vissna ner, alla tre samtidigt….. /Anki

Detta läste jag och Gillan g.gif ............vi bestämde vi oss att detta MÅSTE vi kolla om det stämmer shy.gif
Ingen av oss visste exakt var hon bodde dunno.gif Men eftersom att åtminstonde Gillan befann sig ca 70 mil närmare än normalt så bestämde vi oss för att i göra ett försök att hitta till Anki V:s paradis. Vi letade och letade sweatingbullets.gif Knackade på stuga efter stuga........men ingenstans öppnade någon som ville erkänna att hon hette Anki V nono.gif .............Vi hade faktiskt gett upp hoppet att finna henne o hennes paradis -cry-.gif Vi började att åka "hemmåt" Men så bestämde vi oss för att pröva en sista stuga........och där öppnade en mycket vänlig dam som visserligen inte hette Anki V blush.gif men hon kunde berätta var Anki bodde yahoo.gif Yuippe!

Vilket underbart ställe hon har Anki wub.gif Att få se allt detta var värt all "letning" Och vi kan härmed dementera att alla "vit bergvallmo" plantor har vissnat ned

[attachment=5471:DSC00333.JPG]

så här ser ena plantan ut idag yes.gif Och den kommer nog att klara sig hoppas vi
thanks.gif Anki V för att du visade oss allt de vackra du har i din trädgård

Gillan

Kan bara instämma med föregående talare! Klart den inte är död! Bara vilar lite.......

Anki hade en av de underbaraste trädgårdar jag sett..................Den flöt helt ihop med naturen omkring.............all denna sten, tillsammans med en del trä, gav det hela en så naturlig prägel...............Tack Anki!, säger jag med wub.gif ..................(kommer tillbaka om jag får tillfälle).

Gåsis
Det är inte riktigt rättvist i den här tråden...jag som bor så nära och som ändå inte fått se.

Kan du inte bjuda in lite så kommer jag som ett skott, men jag lovar ingen identifiering tyvärr. Jag kan ta med lite frösådder kanske...

/Åsa
Gillan
CITAT (Gåsis @ 26-07-2007, 23:06) *
Det är inte riktigt rättvist i den här tråden...jag som bor så nära och som ändå inte fått se.

Kan du inte bjuda in lite så kommer jag som ett skott, men jag lovar ingen identifiering tyvärr. Jag kan ta med lite frösådder kanske...

/Åsa

trostar.gif .............Nästa gång letar vi reda på dig också whist.gif giggle.gif .....................(då kan du följa med ninja.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon