CITAT (Wargen @ 29-10-2003, 12:06)
Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström, (vanlig ström kan bli för farligt tror jag,) när någon kissar bör det bli en kännbar reaktion....
Ja, den metoden drömmer man ju om att kunna använda. Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet.
Men det fick mig att tänka på en metod som lanserats mot mördarsniglar: två strömförande trådar (med för människor ofarlig spänning) på en bräda. Sniglar som kommer i kontakt med båda ledningarna samtidigt får en dödande elchock.
Kanske behöver man tillstånd för att montera ett sådant snigelhinder, men det vore väl trevligt att montera ett sådant i rabatten där drumlarna (de tvåbenta) kissar. Då kan man motivera förekomsten av eltrådar i rabatten med att man vill stänga ute sniglar, och o nej då, det var inte alls avsett för att skrämma bort några kissande människor.
Troligen måste man sätta upp varningsskyltar om elektriskt stängsel, men det kan det väl vara värt?
I just detta fall var det tyvärr ingen privat rabatt, så denna metod hjälper nog inte där.