Intressant det här tycker jag. Tror inte jag kan bidra till svaret. Men lite snurrigt har det blivit längs vägen och kanske kan jag snurra tillbaka lite. Diabetiker kan ha för liten insulinproduktion, men måste inte ha det. Om man har diabetes typ 2 har man i början snarare en ökad insulinproduktion. Kroppens celler har blivit okänsliga för insulin. D v s det behövs mer insulin för att uppnå samma effekt på blodsockret. Då behövs en ökad insulinproduktion. Efter hand får dock även typ 2 diabetikern ofta minskad insulinproduktion. Antagligen på grund av uttröttad produktion.
Fruktos är en sockerform som jag uppfattat att det tar mindre energi att transportera över från tarmen till blodet. Tror det gör att det går snabbare att ta upp samt att totala summan energi (det som tillförs minus det som går åt för att bearbeta) blir lite högre. Vet dock inte om det har praktisk betydelse ... Någon som vet?
Tänkte på det omvända också. Sött innehåll som inte smakar så sött. Låglaktosmjölk är ju sötare än vanlig mjölk. Inte för att sött har tillförts utan för att något tillsatts som bryter ner laktos - så att tarmen inte behöver göra det när det inte fungerar hos laktosintolleranta. D v s samma mängd socker totalt, men mer söt smak. Kanske ett knep för er som vill ha socker i teet utan att tillföra extra
Redigerat av emas: 29-03-2007, 21:06