Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur får jag tag på sädesslagen?
          anna_rispan
          Inlägg 26-03-2007, 08:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Jo jag undrar hur jag får tag på de olika sädesslag som går att odla i Sverige.
          Jag skulle vilja odla små rutor med olika sädesslag. Dels för att de är fina, dels för att jag skulle vilja lära mig dem.
          Någon som har tips på hur jag ska göra?
          Ska jag springa efter traktorer med släp, där de har sin nya skörd elelr finns det lättare varianter??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          hnorbeck
          Inlägg 30-03-2007, 12:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 7 159

Enklaste sättet att få tag på sädesslag är hälsokostbutiken eller hälsokosthyllan i mataffären. Det som du inte sår, som blir över i paketet, kan du använda i t.ex. soppor eller i bröd.
          Tänk på att råg, vete och dinkel oftast ska sås på hösten och övervintra.
          Här är en lista på sädesslag som du skulle kunna odla:
          • Vete. Det som finns som helt vete i hälsokosten är med största sannolikhet höstvete.
          • Råg. Sås på hösten. Det finns även vårråg och midsommarråg, men den är sällsynt. En del hembygdsgårdar odlar midsommarråg för att "visa hur det såg ut förr".
          • Havre. Vårsådd. Frön kan du få tag på som djurmat/fågelmat. Om du vill tröska enkelt, odla nakenhavre, säljs som hälsokost.
          • Korn. Vårsådd. Höstkorn finns men odlas inte mycket. Det finns sexrads- och tvåradskorn. Tvåradskorn känner du igen på att den har bredare korn. Även korn hittar du i djurmat (brukar vara tvåradskorn). Nakenkorn är lättare att tröska, säljs som hälsokost.
          • Dinkel. Höstsådd. Tyvärr blir grobarheten dålig på den som säljs på hälsokosthyllan, eftersom den gått igenom hårdhänt hantering för att få bort de fastsittande agnarna. Impecta säljer spelt (alltså dinkel) som dekorationsväxt.
          • Majs. Runåbergs har en sort av mjölmajs som heter Painted Mountain, som är anpassad till att ge mogen skörd i svalare klimat. Runåbergs har även popcornmajsen Tom Thumb. Jätteroligt att odla sin egen popcorn!
          • Mjölmålla, alltså quinoa, är svårodlad i Sverige p.g.a. våra långa sommardagar.
          • Hirs. Finns i hälsokosthyllan/-butiken. Har odlats mer förr i Sverige. Vet inte hur bra grobarheten är, eftersom jag inte provodlat. Hirs ska sås ganska sent, eftersom den inte tål frost.
          • Kolvhirs (Setaria italica). Frön finns från Impecta eller Rara växter. Du kan även köpa hirskolvar som brukar ges till undulater och så fröna. Inte heller kolvhirs tål frost.
          • Enkornsvete och Emmervete. Vet inte hur man får tag i frön.

Redigerat av hnorbeck: 30-03-2007, 12:01

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 12:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon