Kul att höra dina erfarenheter Andreas. Är själv fascinerad av bambu, kanske för att man här i Finland befinner sig i den yttersta zonen där bambu kan klara sig. Men klarar de sig hos dig ska de väl kunna göra det hos mig, våra zoner borde motsvara varandra rätt bra.
Köpte en liten Phyllostachys aureosulcata aureocaulis för ett par år sedan (impulsköp på en plantskolas rea), fick den i jorden en vecka innan frosten (tjälen) slog till, vindskyddade den med säckväv runt om och flis runt "fötterna" - och den klarade sig. Den ska ju bara klara - 22-25 grader enligt litteraturen, men den vintern hade vi åtminstone - 32 när det var som kallast. Dessvärre hade den inte en chans att klara förra hösten och vintern då också många väl etablerade växter tog rysligt med stryk. Möjligen hade den klarat sig om den hade fått några fler år på sig att växa till, har läst att de kan överleva en hel del bara de blivit tillräckligt stora.
Har nu skaffat två stiliga bergsbambuplantor (Jumbo), har dem i stora krukor och satt in dem i vinterförvar i svärfars tomma (och svala) hus, eftersom jag inte har deras uteväxtplats klar ännu. Tipset med tidningar under kommer väl till pass. Vad har du mer att bjuda på? Någonstans läste jag, vill jag minnas, att bambu inte är särskilt förtjust i kalkrik jord - stämmer det med dina erfarenheter? Välbrunnen dynga, kompost och flis ska väl heller inte vara helt fel? Läste också ett råd om att använda gräsmattsgödsel med högt kväveinnehåll på våren, och möjligen lite fosfatrikt gödsel på sensommaren. Hur gödslar du dem?
undrar Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|