CITAT (Cilla @ 04-03-2007, 20:22)

Jag har många sorters liljor i trädgården men tycker mig på senare år ha fått mindre skador av liljebaggarna. Så gör jag:
- plockar några gånger på försommaren när jag ser de första gnagen. En tid innan midsommar struntar jag i dödandet, då vill jag bara njuta.
- skippar att sätta de sorter som äts upp på en gång (Kungsliljan har varit en av dem hos mig)
- sätter mängder av väldoftande dag- och krolliljor i olika färger. De tål gnag och äts sällan upp.
Man behöver ju inte ha trädgården helt baggfri för att kunna njuta av sina liljor, och alla liljor tål lite gnag på bladen.
Liljebaggar går på både dagliljor och krolliljor ! Ett dagliljebestånd här ute i skogen (har troligtvis slängts kompost där)brukar kunna vara totalt "nerlusat" med liljebaggar ! Likaså krollliljorna i en annan skogsdunge.
Men de verkar helt klart föredra fritilarior och de flesta andra liljor, om dessa finns då får dagliljorna vara ifred. Jag har till och med sett liljebaggar kalasa på grannens borstnejlikor. Så har man inga lijor kan man i alla fall råka ut för liljebaggar även om de inte uppträder i så stor mängd.